Het atelier Van Engelen

Atelier Van Engelen was in de 19de eeuw één van de belangrijkste instrumentenateliers van België. In 1970 sloot het de deuren, om die een aantal jaren later weer te heropenen in Museum Vleeshuis. In dit getrouw gereconstrueerde atelier zie je hoe koperblaasinstrumenten vroeger gemaakt werden.

Met maar liefst vijf grote werkplaatsen op zijn grondgebied vormde Lier in de 19de eeuw het centrum van de Belgische koperblaasinstrumentenindustrie. De allergrootste werkplaats was die van Van Engelen – het atelier was wellicht zelfs het grootste van België.

Vroegindustriële werkwijze

Het atelier Van Engelen ontstond in 1813 een periode waarin de militaire muziek razend populair was, waardoor het bedrijf eerst ook ‘Fabrique d’Instruments de Musique Militaire’ heette. Meer dan 150 jaar lang, tot 1970, werden er bij Van Engelen koperblaasinstrumenten gebouwd. En dat steeds op de oorspronkelijke vroegindustriële wijze. Bijna elk onderdeel – tot het allerkleinste veertje – werd ter plaatse gemaakt.

Alle stappen van het productieproces

In 1999 werd de volledige inboedel van Van Engelen door het Vleeshuis opgekocht en weer opgebouwd in het museum. Hier ontdek je hoe een atelier voor koperblaasinstrumenten er vroeger uitzag en leer je de verschillende stappen in het productieproces kennen – van het snijden van een vlakke messingplaat tot het polijsten van het instrument.