euterpe

Woensdagklanken online | (Viva la) Diva!

Euterpe Baroque Consort

In 2020 staat operadiva Teresa Imer centraal. De eerste vrouwelijke directeur van de Antwerpse Opera én de moeder van de dochter van Casanova.

Op de Woensdagklankenconcerten van het najaar 2020 kunnen we helaas geen of heel beperkt publiek ontvangen. Omdat we het engagement dat we met de muzikanten aangingen niet willen verbreken en hen willen steunen én omdat we jullie - ook in deze coronatijden - willen blijven verblijden met mooie muziek, laten we deze concerten wel doorgaan. Met deze opname kan je eender waar genieten van het concert dat Euterpe Baroque Consort op 9 december in de Sint-Pauluskerk bracht.

(Viva la) Diva!

Henricus-Jacobus De Croes (1705-1786) werd al op 18 jaar eerste violist aan de Antwerpse Sint-Jacobskerk. Daarna bouwde hij een bloeiende carrière uit in Regensburg om daarna muziekdirecteur te worden aan de Brusselse Hofkapel. Die stond toen onder bewind van Karel van Lotharingen. Karel had een exuberante levensstijl en bleef niet onbewogen voor vrouwelijk schoon. Het gerucht deed dan ook de ronde dat Teresa Imer (1723-1797) haar charmes een groot effect op hem hadden… Van De Croes spelen we een Divertimento voor strijkers en continuo.

Italiaanse vrouwelijke muzikanten moesten in de 18de eeuw hard knokken om een plaats op de Europese podia te veroveren. Net als Teresa Imer, de eerste vrouwelijke operadirecteur van Antwerpen, waren ze vrijgevochten zielen. Alhoewel hun achtergrond en opleiding verschilden, hadden ze één ding gemeen: de allures van een echte diva!

De Milanese Maria Teresa Agnesi Pinotti (1720-1795) was van rijke afkomst en reisde samen met haar vader en zus Maria Gaetana (wonderkind en befaamd wiskundige, taalkundige en filosofe) Europa rond om haar composities ten gehore te brengen. Naast het schrijven van muziek was ze ook getalenteerd klaveciniste en zangeres. Van haar brengen we aria’s voor sopraan, strijkers en continuo. Deze aria’s worden zelden tot nooit uitgevoerd. Wij baseerden ons op het onuitgegeven manuscript uit de Sächsische Landesbibliothek te Dresden.

Anna Bon di Venezia (ca. 1739-na 1767) werd geboren uit Italiaanse muzikantenouders. Als kind reisde ze met hen heel Europa rond en is waarschijnlijk geboren in Rusland. Op vierjarige leeftijd startte ze al haar opleiding aan het ‘Ospedale della Pietà’ in Venetië, vlak na Vivaldi’s dood. Van haar brengen we één van haar sonates voor klavecimbel solo en haar magistrale aria voor sopraan, strijkers en continuo Astra coeli iam intonate.

Ook Maddalena Laura Lombardini Sirmen (1745-1818) genoot een opleiding in een Venetiaans weeshuis. Als klein meisje toonde ze al veel talent als vioolvirtuose en werd ze door niemand minder dan Giuseppe Tartini aanvaard als één van zijn laatste leerlingen. Na haar huwelijk maakte ze vele en heel succesvolle reizen langs verschillende Europese steden, niet alleen als violiste maar ook als zangeres. Ze liet ons een 35-tal werken na voor verschillende strijkersbezettingen. Van haar brengen we een strijktrio voor twee violen en cello.

• Henricus-Jacobus De Croes (1705-1786)
    Divertimento op. 2 nr. 6:
    Allegro - Andante - 1r Menuetto & 2e Menuetto
  • Maria Teresa Agnesi Pinotti (1720-1795)
    "Deh' temprate" (Aria uit 'Ulisse in Campania')
  • Anna Bon di Venezia (ca. 1739-na 1767)
    Sonata op. 2 nr. 2 (oorspronkelijk voor klavecimbel, uitgevoerd als Sonate voor Viool en Basso Continuo):
    Allegro non molto - Andante - Allegro
  • Anna Bon di Venezia (ca. 1739-na 1767)
    "Astra Coeli"
    (Aria vermoedelijk uit een verloren gegane opera, later door de componiste zelf 'onorthodox' voorzien van religieuze tekst)
  • Maddalena Laura Lombardini Sirmen (1745-1818)
    Trio Sonate op. 1 nr. 2:
    Vivace - Menuetto - Trio
  • Antonio Vivaldi (1678-1741)
    "Che Giova Il Sospirar" RV 679 (Cantate voor Sopraan, strijkers en B.C.)
    Reciet - Aria - Reciet - Aria

Muzikanten

Euterpe Baroque Consort, dat zijn

• Bart Rodyns - klavecimbel en artistieke leiding
  • Eliot Lawson - viool
  • Martine Beernaert - viool
  • Marc Claes - altviool
  • Mathilde Wolfs - cello
  • Sarah van Mol - sopraan

Euterpe Baroque Consort

In het bijzijn van de griekse god Apollo waren vaak de negen muzen te vinden, dochters van titanide Mnemosyne en Zeus. Ze zijn godinnen van de kunsten en woonde op de Beotische berg Helikon of op de naburige Parnassos. Euterpe is de blije muze van de muziek en de lyrische poëzie.

Het Euterpe Baroque Consort werd in 2007 ingericht onder impuls van artistiek leider/klavierspeler Bart Rodyns. Dit flexibele ensemble bestaat inmiddels uit een select gezelschap van professionele solisten en instrumentalisten, die op een historisch doorleefde manier ambassadeur zijn van boeiende barokmuziek. Ze hebben allen ervaring in de meest vooraanstaande muziekgezelschappen.

Zeer snel won dit jonge ensemble het vertrouwen van verscheidene concertorganisatoren. Zo waren ze bijvoorbeeld te gast tijdens Het Festival van Vlaanderen, Musica Divina, Cloppenburger, Kultursommer (D), MuziekPodium Zeeland (NL), Fort4 klassiek, Museumnacht Antwerpen, Festival der Voorkempen enz. en speelden tijdens 'Klara in het Paleis 2008 en 2009' (beiden live uitgezonden). Openden Klara in Izegem met Biber's 23-stemmige Missa Bruxelensis én creëerdeneen nieuw Stabat Mater (H. Tawfiq) ism Capella Pratensis voor de Stabat Mater stichting te Oirschot (NL) enz. In 2015 verscheen hun eerste CD met 4 barokke orgelconcerti van G.F. Handel & M. Corrette. In opdracht van het Festival van Vlaanderen en nam Euterpe Baroque Consort met Utopia een CD op met onuitgegeven werken van W.G. Kennis.