Museum Vleeshuis, een muziekmuseum in Antwerpen

Klank van de stad

Onder de noemer ‘De klank van de Stad’ brengt Museum Vleeshuis 800 jaar muziek en dans weer tot leven. Met instrumenten, prenten, teksten en maquettes vertelt het de verhalen van muzikanten, beiaardiers, operazangers, instrumentenbouwers en dansers. De collectie opent de wereld achter de muziek.

De klank van de stad

Museum Vleeshuis laat je kennismaken met het muzikale verleden en heden van de stad. Dat doet het door meer te zijn dan een klassiek instrumentenmuseum. Onder de noemer ‘Klank van de Stad’ toont het museum niet alleen een gevarieerde reeks muziekinstrumenten, maar laat het je ook muziek horen en beleven.

Muziek van de straat, uit de danshuizen, vanop de klokkentoren, uit kerken of concertzalen, … alle klanken vinden hier hun plekje.

Muziekateliers en podia

Zonder instrumentenbouwers en partituren geen muziek, en zonder podium geen publiek. Daarom ontdek je in het museum hoe de muziekdruk ontstond, kijk je binnen in een instrumentenbouwatelier en werp je een blik op de opera- en concertzalen van weleer, zoals het Almoezenierstheater en de Bourla.

Het muzikale leven

‘Klank van de Stad’ wil het ruime verhaal achter de muziek brengen. Muziek speelt immers tot vandaag een belangrijke rol in het maatschappelijke leven in de stad... Ze werd ingezet door de kerk en het leger, werd gebruikt tijdens feesten en optochten, en bracht vertier, maar ook structuur in het dagelijkse leven.