Harmonic ensemble

Woensdagklanken online | Een avond in Carlisle House

The Harmonick Assembly

In 2020 staat operadiva Teresa Imer centraal. De eerste vrouwelijke directeur van de Antwerpse Opera én de moeder van de dochter van Casanova.

Op de Woensdagklankenconcerten van het najaar 2020 kunnen we helaas geen of heel beperkt publiek ontvangen. Omdat we het engagement dat we met de muzikanten aangingen niet willen verbreken en hen willen steunen én omdat we jullie - ook in deze coronatijden - willen blijven verblijden met mooie muziek, laten we deze concerten wel doorgaan. Met deze opname kan je eender waar genieten van het concert dat The Harmonick Assembly op 30 september in de Sint-Pauluskerk bracht.

Een avond in Carlisle House

Een ingebeelde avond in de laatste jaren van Carlisle House, waar Teresa Imer stukken presenteert uit haar carrière en leven als zangeres en beschermheilige. Van haar eerste optreden ooit in Londen terwijl ze met Gluck reisde, tot muziek geschreven door enkele van de grootste Europese muzikanten die in Londen woonden en die Teresa bezochten en voor haar schreven tijdens de laatste jaren van haar salons die ze organiseerde op Hannover Square. Abel en zijn viola da gamba zouden daar naast J. C. Bach op zijn pianoforte de basis hebben gelegd voor wat de beroemde Bach-Abel-concerten zouden worden.

• Johann Christian Bach
    Chiari fonti (added to Gluck's Orfeo for the London performance in 1770)
  • Robert D'aubat de Saint Flour
    Contredanses - Les Amours du printemps, la Merveilleuse, la Bucheronne
  • Christoph Willibald Gluck
    ​Un ruisselet bien clair (from La rencontre imprévu 1764)

• Johann Christian Bach
    In this shady blest retreat (from Vauxhall Songs vol. II)
    Piano sonata in c-minor (op. 17-II)
         I. Allegro
         II. Andante
    ​     III. Prestissimo
    The Broom of the Cowdenknowes

• Karl Friederich Abel
    Viola da gamba sonata in a-minor
         I. Allegro
         II. Adagio
         III. Allegro
    Frena le belle lagrime (from Sifari)

• Stephen Storage
    Lullaby

Muzikanten

The Harmonick Assembly, dat zijn

Griet de Geyter - sopraan/spreker
De Belgische sopraan Griet de Geyter verloor haar hart aan vocale barokmuziek. Enkele van haar meest dierbare projecten waren een video-opname van Bach's Mattheus-passie met de Nederlandse Bachvereniging voor www.allofbach.com, de operaproductie Dido & Acis met The Ministry of Operatic Affairs en projecten met il Gardellino, Zeitspiel, De Nederlandse Bachvereniging, Collegium Marianum, Collegium Vocale Gent, Le Poème Harmonique en BachPlus.

Ze werkte met dirigenten als Philippe Herreweghe, Vladimir Ashkenazy, Paul Dombrecht, Bart Van Reyn, Richard Egarr, Bart Naessens, Václav Luks en Jos van Veldhoven.

Als soliste is Griet thuis in alle grote werken uit het oratorium- en orkestrepertoire: passies en cantates van Bach, missen van Mozart, symfoniën van Mahler, Händels Messiah, Solveig in Griegs Peer Gynt, en de grote werken van Mendelsshon, Pergolesi, Boccherini, Vivaldi en Fauré.

Sayuri Nagoya - pianoforte/klavecimbel
Sayuri Nagoya, geboren in Tokio, begon al vroeg moderne piano te studeren. Na het schrijven van haar masterscriptie over historische toetsenborden, raakte ze geïnspireerd om klavecimbel te studeren.

Vanaf 2011 begon ze pianoforte te studeren aan het Koninklijk Conservatorium Brussel als beursstudent van de regering van België, waar ze in 2014 het Master Diploma pianoforte behaalde met grote onderscheiding.

Ze is de winnaar van de 3e Rosenstock International pianoconcours (moderne piano) en de 2e Rome Fortepiano International Competition - "Muzio Clementi Prize", en won ook prijzen op het 4e Internationale Geelvinck Fortepiano Concours en de Square Piano Award. Ze zal haar eerste cd uitbrengen met het werk van Anton Eberl, van Brilliant Classics.

Fredrik Hildebrand - viola da gamba
Frederik Hildebrand, geboren in Stockholm, Zweden, begon zijn muzikale studies met cello op 16-jarige leeftijd. Twee jaar later richtte hij zijn aandacht op de gamba en de beoefening van oude muziek. Na enkele jaren privéstudies verhuisde hij naar België om te studeren bij Philippe Pierlot aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar hij zijn diploma met onderscheiding behaalde.

In het jaar van zijn afstuderen ontving Fredrik ook de prestigieuze Ingeborg Köberle-prijs, uitgereikt door het Koninklijk Conservatorium aan de meest veelbelovende student van zijn of haar jaar.

Hij heeft zichzelf live en op opnames gepresenteerd met o.a. Philippe Pierlot en Ricercar Consort, Kaori Uemura, Céline Scheen, Giovanna Pessi, Aapo Häkkinen, Wim Becu, Eric van Nevel, Aline Zylberajch, Ensemble 't Kabinet, Kammerkoor El Grillo, Les Menus-Plaisirs du Roy, Alon Sariel en Concerto Foscari, Stargaze en BachPlus.