Aller au contenu principal

Woensdagklanken online | Een concert in het Tapissierspand

Les amis des Tapissiers

In 2020 staat operadiva Teresa Imer centraal. De eerste vrouwelijke directeur van de Antwerpse Opera én de moeder van de dochter van Casanova.

Op de Woensdagklankenconcerten van het najaar 2020 kunnen we helaas geen of heel beperkt publiek ontvangen. Omdat we het engagement dat we met de muzikanten aangingen niet willen verbreken en hen willen steunen én omdat we jullie - ook in deze coronatijden - willen blijven verblijden met mooie muziek, laten we deze concerten wel doorgaan. Met deze opname kan je eender waar genieten van het concert dat het ensemble Les Amis des Tapissiers op 28 oktober in de Sint-Pauluskerk bracht.

 

Een concert in het Tapissierspand

Het instrumentaal ensemble Les Amis des Tapissiers evoceert een concert zoals dat zou geklonken hebben in de Tapissiersschouwburg tijdens de tweede helft van de achttiende eeuw, onder het directeurschap van Teresa Imer.

Met composities van Willem De Fesch, Carl Friedrich Abel, Anton Filtz, Johann Wilhelm Hertel en J.C. Bach.

Net zoals Teresa Imer zullen verschillende van deze componisten later naar Londen trekken.

Programma

  • Willem De Fesch (1687-1761)
    Sonate in e opus 8 nr. 3 voor traverso en basso continuo
  • Johann Wilhelm Hertel (1727-1789)
    Trio in D voor harp, traverso en cello
  • Joseph Haydn (1732-1809)
    Moderato, uit Sonate in g (Hob. 44)
  • Johann Christian Bach (1735-1782)
    Sonate in D opus 16 nr. 5 voor pianoforte en traverso
  • Joseph Haydn (1732-1809)
    Allegretto, uit Sonate in g (Hob. 44)
  • Louis Charles Ragué (1760-1793)
    Duo in B opus 8 nr. 3 voor harp en pianoforte
  • John Erhardt Weippert (1766-1823)
    Sonate in D opus 11 nr. 1 voor harp, traverso en cello
  • Anton Filtz (1733-1760)
    Trio in G voor traverso, cello en basso continuo

Muzikanten

Les amis des Tapissiers, dat zijn

Wim Brabants - traverso
Wim Brabants genoot zijn muzikale opleiding aan de conservatoria van Antwerpen, Gent, Brussel en Den Haag. Van 1977 tot 2015 doceerde hij ondermeer dwarsfluit en kamermuziek aan LUCA, School of Arts, campus Lemmens te Leuven.

Onder zijn impuls ontstonden diverse kamermuziekensembles die zich specializeren in de uitvoering van 18de en 19de-eeuwse muziek, gespeeld op authentieke instrumenten, zoals 'Le Plaisir des Dames', ‘La Fonte Barocca' en 'Quadro Viegas'. Verder maakte hij ook deel uit van diverse ensembles voor oude muziek, zoals 'Concert Royal Köln', 'Collegium aureum', 'De Restauratie' en 'Musica Polyphonica', waarmee hij verschillende cd-opnames realiseerde en tijdens belangrijke buitenlandse concerten optrad.

Zijn speurtochten naar vergeten muziek uit de 18de eeuw leidde o.m. in 1992 tot de ontdekking van drie blokfluitsonates van graaf Unico Wilhelm Van Wassenaer en in 2015 tot een tot nog toe onbekend fluitconcerto van Pierre Gabriel Buffardin.

www.flandriarte.be.

Aurélie Guerreiro Viegas - enkelvoudige pedaalharp
Aurélie Guerreiro Viegas werd in 1980 in Ottignies geboren als dochter van een Portugese vader en een Belgische moeder. Zij startte met harplessen op zesjarige leeftijd aan de Academie van Court-Saint-Etienne bij Brigitte Pichal. In 2003 studeerde Aurélie af aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen in de klas van Sophie Hallynck en behaalde een onderscheiding zowel voor het diploma harp als voor de finaliteit kamermuziek. In 2005 werd haar in hetzelfde conservatorium het Post Master diploma met grote onderscheiding toegekend.

Zij volgde verschillende masterclasses en is tituelairs van de harpklas aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen. Aurélie is ook zeer actief als orkestmuzikante. Zij werkt als freelance met verschillende ensembles zoals o.a. Prima la Musica, Il Novecento en begeleidt ook regelmatig verschillende koren. Als soliste trad ze op met diverse orkesten, waaronder het St.-Petersburg State Symphony Orchestra. Ze vertolkte recitals voor ‘Seduced by Harps’, ‘Jong geluid’, het ‘Festival der Voorkempen’ en het ‘Festival des Vaux de Cernay’ (Fr).

Voor haar soloconcerten kreeg ze het label ‘Jong Talent’ van de Vlaamse Gemeenschap. Aurélie voelt zich sterk aangetrokken tot de kamermuziek. In 2001 stichtte ze samen met medestudenten het ensemble ‘Echo!‘. In 2008 vormde ze ook een duo met zang en harp, met liederen van o.a. Fauré en Scarlatti. Gedurende enkele jaren was ze de Belgische correspondente voor de ‘World Harp Congress Review’.

www.viegasharp.be

Herlinde Verheyden - barokcello
Herlinde Verheyden begon haar cellostudie op elfjarige leeftijd bij Viviane Spanoghe en studeerde verder bij Peter Devos aan het Stedelijk Conservatorium te Leuven. In 1998 werd ze laureate van Axion Classics, de nationale wedstrijd voor muziek en woord van Belfius. Ze zette haar studies verder aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen waar ze les kreeg van Mirel Iancovivi en France Springuel. Daarnaast volgde ze masterclasses in binnen- en buitenland. Herlinde Verheyden studeerde barokcello bij Bernard Woltèche en Hervé Douchy.

Ze is vaste vervanger bij deFilharmonie en speelde freelance bij het Hermes-ensemble, I Musici Fiamminghi, Il Novecento e.a. Als barokcelliste speelt ze in orkesten als Collegium Ad Mosam, Il Fondamento, Les Agrémens en het Antwerps Barokorkest.

Herlinde is vooral actief op het vlak van kamermuziek: ze is celliste van het Donnacorda Strijkkwartet, het Ada Strijktrio, het Tirzah Quartet (muziek van John Zorn) en ze vormt het duo amuZe-gueule met pianiste Gill Masson. Als barokcelliste speelt ze in het ensemble aRoma en het Bourdon Collectief.

Van november 2006 tot en met april 2008 tourde ze met haar strijkkwartet samen met contratenor Steve Dugardin, met de productie ‘Import Export’ van Les Ballets C. de la B.' door heel Europa, Canada, Rusland, en het Midden-Oosten. Met dit kwartet studeerde ze aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth en in 2014 concerteerden ze in octet met het wereldberoemde Prazak Quartet in Zwitserland.

Herlinde werkte reeds samen met popartiesten als Marco Borsato, Born Crain, Buscemi, Diana Ross, Rod Stewart en Kanye West. Ze is celliste bij de popgroep ‘Monkeys and Mermaids Orchestra’. Tevens is ze lerares cello aan de Muziekacademie van het Gemeenschapsonderwijs te Antwerpen.

Marie-Ange Boost - klavecimbel en pianoforte
Behaalde diploma’s orgel, muziekanalyse en pedagogie aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen, waar ze ook klavecimbel volgde bij Jos Van Immerseel. Daar bestudeerde ze de retorische aspecten bij de interpretatie van barokmuziek, wat van grote invloed zou blijven gedurende haar loopbaan. Zij doceerde meerdere jaren aan ditzelfde instituut en in enkele academies.

Begin jaren ’90 ondernam ze samen met haar echtgenoot een zeilreis rond de wereld, waarna ze verkoos free-lance te werken. Dat doet ze bij verschillende barok- ensembles en koren,waarbij de steeds wisselende bezettingen telkens nieuwe stimulansen geven bij het musiceren.