Balder Dendievel en de grote markthal

Hobo

In de grote markthal op het gelijkvloers van het Vleeshuis weerklinken de hoboklanken van Balder Dendievel.

Balder Dendievel

Balder Dendievel (°Oostende, 11-01-2002), begon op 4-jarige leeftijd met vioollessen bij zijn moeder Kristien Devolder, zelf professioneel muzikante. Als 5-jarige schakelde hij over op hobo. Hij kreeg les van Jan Wauters in het Stedelijk Conservatorium van Brugge, waar hij ook slagwerk en orgel volgde. Op zijn tiende ging Balder met het Jeugd en Muziek Orkest Oost-Vlaanderen op concertreis naar het Verenigd Koninkrijk. Daarna was hij nog 4 jaar actief in dit orkest, eerst als tweede en later als eerste hoboïst. Van 2016 tot 2018 was hij lessenaaraanvoerder hobo in het Euregio Jeugdorkest.

Met de Internationale Junge Orchesterakademie (Weiden, Duitsland) maakte hij in april 2017 een tournee door Duitsland en nam een CD op voor de Bayerische Rundfunk. Hij werd reeds uitgenodigd door de orkesten Nuove Musiche, het Symfonieorkest van de Munt, het Nationaal Orkest van België en het orkest van de HfM Weimar, Duitsland. Ook treedt hij aan als hoboïst bij I SOLISTI Belgian wind ensemble Antwerp.

Na twee jaar Latijn in Oostkamp startte Balder in 2015 het derde middelbaar op de!Kunsthumaniora te Antwerpen, voor de instrumenten orgel en slagwerk. In datzelfde jaar begon hij ook zijn deeltijdse bacheloropleiding hobo aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, in de klas van Luk Nielandt. In november 2014 mocht hij na een solistenwedstrijd het hoboconcert van Cimarosa vertolken met het Jeugd en Muziek Orkest Oost-Vlaanderen. Verder won Balder prijzen op “Vlamo”, “Sonatina”, “Jonge Solisten aan Zee”, “Antwerp Percussion Competition” en “The eMuse International Online Competition”. In februari 2017 werd hij 2de laureaat van de “Hobo-wedstrijd” van het Symfonisch Jeugdorkest Edegem en het Astria Hobo Trio. Als gevolg hiervan speelde hij met dit orkest de eerste beweging van het hoboconcert van W. A. Mozart.

Verder was hij als solist te horen in concerti van Bach, Marcello, Vivaldi en Richard Strauss. In augustus 2017 won Balder de eerste prijs op de orgelwedstrijd van de Vlaamse Orgeldagen Bornem. In februari 2018 won hij op hobo als jongste kandidaat de tweede editie van de Honda Competition for Classical Music tussen de Belgische muziekconservatoria. Het finalerecital was live te horen op Musiq’3. In juni 2018 ontving hij het Gouden Label Jong Talent van Klassiek Centraal. In december 2018 werd Balder finalist van de Young Belgian Talent-wedstrijd.

Balder is artiest in residentie bij SWUK Vlaanderen. Ook maakt hij deel uit van het YoungStars programma van I SOLISTI ACADEMY, een begeleidingsprogramma van I SOLISTI om uitzonderlijke muzikale talenten te helpen hun artistieke idealen te verwezenlijken.

In juni 2019 studeerde hij af aan de!Kunsthumaniora Antwerpen. Vanaf oktober 2019 zet Balder zijn studies voor hobo verder aan de Hochschule für Musik ‘Hanns Eisler’ in Berlijn, in de klas van prof. Dominik Wollenweber.

Voor meer informatie over Balder Dendievel kan je terecht op zijn website.

De grote markthal (gelijkvloers)

Monumentale gewelven, gotische ramen en veel licht: de benedenverdieping van Museum Vleeshuis imponeert! De voormalige prestigieuze markthal, waar de erkende vleeshouwers hun waren verkochten, is een indrukwekkende overdekte ruimte met een prachtig historisch decor. Ze vormt de kern van het huidige museum, dat het muziekleven in vroegere tijden tot leven brengt. Door de hoge gewelven galmt de muziek van de hobo nog lang na.