Frederike Van Lindt en de Raadzaal op de eerste verdieping

Blokfluiten

De blokfluiten van Frederike Van Lindt weerklinken in de Raadzaal op de eerste verdieping.

Frederike Van Lindt

Frederike Van Lindt (20-05-1994, Wilrijk) was al op jonge leeftijd geïntrigeerd door muziek toen ze op hoog niveau ballet danste.

In de muziekschool werd ze door Sonja Mertens geïnspireerd om blokfluit te spelen en als 16-jarige besloot ze te kiezen voor de opleiding Klassieke muziek aan de !KUNSTHUMANIORA te Antwerpen waar ze les volgde bij Marleen Leicher. Frederike zette haar studies verder in de klas van Bart Coen en Bart Spanhove aan LUCA School of Arts (Campus Lemmens) te Leuven waar ze ook lessen kamermuziek volgde bij Kris Verhelst, Peter De Clercq, Frank Theuns, Erik Van Nevel en Makoto Akatsu.

Haar belangstelling voor folkmuziek leidde haar in 2018 naar de CoLab Projects van het Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance te Londen en in de zomer van dat jaar als deelnemer naar het Dranouter-festival in het kader van Ethno Flanders. In 2019 behaalde ze met onderscheiding haar master, waarbij ze voor de masterproef samenwerkte met componiste Vigdis Hansa Elst.

Frederike wordt regelmatig gevraagd door ensembles zoals Currende onder leiding van Erik Van Nevel. Ze speelde al concerten in Spanje, Engeland en Nederland. Daarnaast is ze vaste blokfluitiste bij het ensemble Les Vagues. Ze volgde masterclasses bij onder andere Fumiharu Yoshimine, Peter Van Heyghen en de leden van het Flanders Recorder Quartet. Frederike werkt als docent blokfluit en organiseerde in 2020 de blokfluitdag Studio Blokfluit, in nauwe samenwerking met Sonja Mertens. Naast muziek interesseert ze zich in de bredere cultuurwereld en vanuit die interesse startte zij in het academiejaar 2019-2020 met de master cultuurmanagement aan de Universiteit Antwerpen.

De raadzaal (1ste verdieping)

De Raadzaal is een reconstructie van de vergaderzaal van het Beenhouwersgilde. Het gildebestuur vergaderde vanaf 1504 tot op het einde van de 18de eeuw op de eerste verdieping. In werkelijkheid lag de vergaderzaal echter op de plek waar nu het keukentje en de alkoofkamer zijn ondergebracht. Toen Museum Vleeshuis in 1913 de deuren opende, kwam de huidige raadzaal op deze plek tot stand. Het was een zogenaamde stijlkamer: een kamer die, ingericht met allerlei meubels en attributen, een marmeren vloeren en houten lambriseringen de sfeer van de 16de eeuw moest oproepen.

De meubels zijn ondertussen verhuisd, maar de marmeren vloer en houten lambriseringen in deze relatief kleine ruimte bieden de ideale klankkast voor de blokfluiten.