Justin Glaie en de Grote Zaal

Pandora, luit en cister

Luitist Justin Glaie verkent de akoestiek van de Grote Zaal op de eerste verdieping van het Vleeshuis.

Justin Glaie

Justin Glaie (°1992) speelt viola da gamba sinds 2006 en luit sinds 2007. In 2009 startte hij zijn studies aan het CRR (Conservatoire à Rayonnement Régional) in Tours bij Lucas Peres en Pascale Boquet, respectievelijk voor renaissancegamba en renaissanceluit. Hij begon ook op zichzelf theorbe te leren.

In 2010 begon hij aan het CRR in Parijs gamba te studeren in de klas van Ariane Maurette, en luit en theorbe in de klas van Charles-Edouard Fantin. In 2012 vervoegde hij de luitklas van Nicolas Achten aan het Conservatoire Royal de Bruxelles en in 2013 de gambaklas van Philippe Pierlot aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.

Justin werkte mee aan vele projecten en met bekende dirigenten zoals Nima Ben David, Michel Laplénie, Yvon Repérant, Simon Heyerick, Nicolas Achten, Jean Tubéry en Lionel Meunier.
Hij speelt luit, theorbe en gamba in concerten en op cd-opnames met verscheidene ensembles, met name Scherzi Musicali, In Alto, Sweete Devils, La Grande Chapelle, The Consort of Voices en Musae Jovis.
Hij is ook geïnteresseerd in het bouwen van historische tokkelinstrumenten en studeerde vier jaar luitenbouw aan het CMB (Centrum voor muziekinstrumentenbouw) in Puurs.

Grote zaal (1ste verdieping)

Het Beenhouwersgilde gebruikte een klein deel van de eerste verdieping als vergaderzaal, keuken en archief. Wellicht verhuurde het de meeste andere ruimtes in dit reusachtige pand. Welk doel de grote zaal had, weten we niet. Misschien was het wel de feestzaal van het Beenhouwersgilde? Grote stenen bogen delen de ruimte in twee, en aan de zuidzijde laten hoge ramen het zonlicht binnen. In de 19de eeuw hadden enkele schilders, zoals Niçaise De Keyser en Gustaaf Wappers, aan de noordkant van de eerste verdieping hun atelier. En op deze plek, de zuidkant, gaf de Maatschappij Liefde en Eendracht toneel- en operavoorstellingen. De stenen vloer en de hoge houten plafonds in  deze enorme ruimte  geven de tokkelinstrumenten  een heel eigen, warme klankkleur.