"Chopin Forever": Chopin en Museum Vleeshuis op Google Arts & Culture

Componist en pianist Frédéric Chopin (1810-1849) is onlosmakelijk verbonden met de piano’s van de Parijse bouwers Pleyel en Erard. Maar ook de piano’s van de Weense bouwer Conrad Graf waren favorieten. Op vraag van Google en het Fryderyk Chopin Institute maakten we er, met de hulp van pianist Nicolas Callot, een presentatie over. Samen met de bijdragen van nog 12 andere partners levert dat het project “Chopin Forever” op.

Sinds 2020 kan je Museum Vleeshuis ook terugvinden op Google Arts & Culture, het erfgoed- en kunstenplatform van Google. Naast afbeeldingen in hoge resolutie van onze collectiestukken, kan je er ook verhalen ontdekken. Over het schilderij Zondagmiddag op Sint-Anneke, of over klavecimbels bijvoorbeeld. En nu dus ook over Chopin en de klank van de Weense Graf-pianoforte. Dat verhaal maakten we met de hulp van pianist Nicolas Callot, die speciaal een van Chopins nocturnes opnam op de Conrad Graf-pianoforte (Wenen, 1826). Daarbij maakt hij gebruik van de verschillende technische mogelijkheden die het instrument hem biedt.

Het verhaal over Chopin maakten we op vraag van Google Arts & Culture en het Fryderyk Chopin Institute (Polen) naar aanleiding van het 18de Chopin Concours in Warschau. Dertien partners, waaronder Museum Vleeshuis, werken samen om Frédéric Chopin voor het voetlicht te brengen. Partners zijn onder mee The Morgan Library (VS), The Cobbe Collection (VK), Museu Nacional d'Art de Catalunya (Spanje) en het muzieklabel Deutsche Grammophon.

Ontdek het Chopin Forever project.
Of surf rechtstreeks naar het verhaal van Chopin en de Weense Grafpianoforte.

Opgelet: de presentatie is enkel in het Engels beschikbaar