Cultuurweekend 2022

Cultuurweekend: Een goedgevuld muzikaal najaar in Museum Vleeshuis!

Kom alvast voorproeven in het museum en op de Groenplaats.

Start ticketverkoop

Tijdens het Cultuurweekend stelt Museum Vleeshuis zijn najaarsprogramma aan jou voor. Vanaf zaterdag 27 augustus om 10 uur kan je concerttickets kopen voor maar liefst 5 concerten op woensdagnamiddag.

Dit najaar vullen we onze 4 Woensdagklankenconcerten aan met een preludeconcert van het Antwerpen Gitaar Festival. Eind augustus verschijnt onze najaarsbrochure. Je kan vanaf dan ons concertprogramma ook raadplegen op onze website. Hou ook onze facebookpagina en onze nieuwsbrief in het oog.

De concerttickets kosten 5 euro en je kan ze best via de online ticketshop aankopen. De ticketlink wordt op zaterdag 27 augustus vrijgegeven.

Op het podium van de Groenplaats

Ondertussen is de beiaard in de Onze-Lieve-Vrouwetoren uitgepakt en lieten onze stadsbeiaardiers al van zich horen tijdens de maandagavondconcerten. Bovendien bespelen ze sinds juli de beiaard terug elke maandag, woensdag en vrijdag van 12 tot 13 uur. Normaal zitten ze dus hoog in de toren, maar op zaterdag 27 augustus kan je hen live aan het werk zien op een mobiele beiaard op het podium van de Groenplaats.

Om 12 uur: Bronzen Teletijdmachine: de mobiele beiaard in samenspel met piano. Samen met de beroemde Frans-Italiaanse pianist-beiaardier Stefano Colletti dompelt stadsbeiaardier Liesbeth Janssens jou onder in Antwerpse klokkenklanken, mediterrane impressies en Zuid-Amerikaanse tangomuziek.

Om 16 uur: Klokslag Vier:  samenspel van de mobiele beiaard met vibrafoon en marimba. Stadsbeiaardier Koen Van Assche en de befaamde percussiebroers Tim en Tom Ouderits zorgen voor ritmisch en lyrisch spektakel.

In Museum Vleeshuis | Klank van de Stad

In Museum Vleeshuis ben je tijdens het cultuurweekend uiteraard ook van harte welkom. Je kan onze vaste collectie - over 800 jaar muziekleven in de stad - bewonderen en je kan genieten van enkele gratis concerten.

Op zaterdag 27 augustus laat Ruben Machtelinckx de originele klank van onze stadsgitaar horen tijdens 3 korte concerten om 13, 14.30 en 16 uur. Ruben is een veelzijdige gitarist  die tijdens enkele intieme concerten dit instrument volledig tot zijn recht laat komen. Meer over de stadsgitaar lees je hier.

Op zondag 28 augustus hoor je het internationale blokfluitensemble Delle Donne Consort aan het werk. Zij brengen in 3  korte concerten - om 13.00, 14.30 en 16.00 uur - hulde aan de 16de eeuwse componisten Josquin des Prez, Cypriaan De Rore en hun tijdgenoten.

Het Delle Donne Consort werd opgericht in 2020 en bestaat uit 4 virtuoze blokfluitisten: Lieve De Sadeleer, Frederike Van Lindt, Kinga Ludvai en Serena Agosto uit België, Hongarije en Italië.

Praktisch

• Een bezoek aan het museum én het bijwonen van alle concerten zijn gratis op 27 en 28 augustus
  • Museum Vleeshuis is op beide dagen open van 10 tot 17 uur
  • Je hoeft niet te reserveren, maar het aantal zitplaatsen in Museum Vleeshuis is beperkt. Kom dus zeker op tijd.
  • De korte concerten met de stadsgitaar en het blokfluitensemble vinden plaats op zaterdag 27 en zondag 28 augustus in Museum Vleeshuis:
    • Zaterdag om 13.00, 14.30 en 16.00 uur: Concert op de stadsgitaar
    • Zondag om 13.00, 14.30 en 16.00 uur: Concert door het blokfluitensemble
  • De concerten met de mobiele beiaard vinden plaats op zaterdag 27 augustus op het podium van de Groenplaats:
    • Om 12 uur: Mobiele beiaard en piano
    • Om 16 uur: Mobiele beiaard en percussie