De keuze van... Bart Rodyns

"Musica Dei Donum", "Muziek is een geschenk van God": in de 17de eeuw versierde die spreuk al eens een klavecimbeldeksel. Wij vroegen Bart Rodyns - klavierspeler, artistiek leider van Euterpe Baroque Consort en gids van onze Klavierklanken - welke albums hem in hogere sferen brengen.

Beluister de playlist op Spotify

Bart licht zijn keuze toe

Toots Tielemans

Opname: Toots Tielemans, Chez Toots. Private Music 1998.

“Mijn hele muzikale leven ben ik fan (net zoals zovelen) van het fenomeen ‘Toots’. De man die onsterfelijk werd dankzij zijn mondharmonica en daarmee het instrument onsterfelijk maakte maar nog veel meer was en is dan dat. Hij sloeg bruggen tussen alle stijlen en kon onnavolgbaar improviseren met een heel eigen stijl en sound. Daarnaast kan de link tussen een van mijn geliefkoosde klavierinstrumenten ‘het harmonium’ makkelijk gelegd worden, beide expressieve instrumenten delen namelijk nagenoeg dezelfde ‘doorslaande tongen’. Sinds begin 2000 heb ik dit plaatje in mijn bezit en er is geen enkele feestelijke gelegenheid geweest waar ik het niet gedraaid heb, velen die erbij waren kunnen dat bevestigen (misschien zelfs tot vervelens toe).

Op Chez Toots staan vijftien nummers, voor het merendeel populaire Franse songs. Ook zijn vaders favoriete song nam Toots op: Le Temps De Cerises. Daarnaast twee klassieke werken : Valse No. 2 (Erik Satie) en Adagio Assai uit het Pianoconcerto van Maurice Ravel (dat ook een bijzondere plaats in mijn hart inneemt).

De ritmesectie die Toots begeleidt, bestaat uit Bert van den Brink (piano), Hein van de Geyn (bas) en André Ceccarelli (drums). Gastzangers zijn Diana Krall, Dianne Reeves (in het schitterende Un Jour Tu Verras), Johnny Mathis en Shirley Horn. Andere gasten zijn de gitaristen Philip Catherine en Oscar Castro-Neves. Het openingsnummer en slotnummer van de cd zijn live-nummers, opgenomen in het Hollywood Savoy Café in Parijs: Sous Le Ciel De Paris en Moulin Rouge; gast daarbij is de befaamde accordeonist Marcel Azzola.”

Johann Sebastian Bach

Opname: Johann Sebastian Bach, Concertos for Organ and Strings door Les Muffati & Bart Jacobs. Ramée/Outhere 2019.

“Bach, Orgel en een barok-strijkorkest die met elkaar in dialoog gaan? Kan het eigenlijk nog beter? Met veel plezier en trots werkte ik als klavecinist (Basso Continuo) mee aan deze absolute topplaat van Les Muffatti en organist Bart Jacobs, bij de opname wist en voelde ik het al, dit werd bijzonder! Ondertussen heeft dit album elke prijs weggekaapt die er te behalen is! Fris, nieuw, opzwepend, emotie ... Deze heeft het allemaal!

NB: als bijna obsessieve audiofiel (die ik toch wel ben) valt ook nog op te merken dat de opname kwaliteit van een torenhoog niveau is. Kortom een aanrader!”

Frank Sinatra

Opname: Frank Sinatra, I've got you under my skin. Dreyfus 2019 (re-release).

“In 2009 werkte ik als organist mee aan een 20-tal theatervoorstellingen ‘Nina Nina’: Auteur en regisseur Dimitri Leue en componist Benjamin Boutreur sloegen toen met NINA NINA of ‘de stad zonder kinderen’ voor de derde keer de handen ineen voor een HETPALEIS productie. Vóór de allereerste voorstelling gaf Dimitri Leue dit album aan me cadeau als “toi-toi-toi”, het bevat heel wat remasters van oude nummers in schitterende arrangementen vanuit de tijd dat swingende BigBands zangers begeleiden. Wat een tijd ... Sinatra heeft een ‘grain’ die aanstekelijk werkt en een timing die elke (klassieke) muzikant elke hoek van de kamer laat zien. En ook hier weer, wat een audio, zalige remaster!

NB: Dimitri schreef op de cover: “Bart, Bart, bedankt je bent een fijne Rat”! Het is een wonder dat deze CD nog werkt, zo vaak draai(de) deze...”

Vlaamse barok

Opname: W.G. Kennis & Ch. Drymans, Flemish Baroque Treasures Unveiled door Eutorpe Baroque Consort en Utopia, onder leiding van Bart Rodyns. Phaedra 2016.

“Eentje in de reeks ‘Onbekend is onbemind’. In 2016 stelde ik in opdracht van het Festival van Vlaanderen een programma samen met muziek die speciaal voor de Lierse Sint-Gummaruskerk geschreven werd door de 18de-eeuwse kapelmeesters, een opdracht die me als geboren en getogen Lierenaar nauw aan het hart lag en ligt. Ik herontdekte heel wat onuitgegeven partituren in de archieven van de kerk en bracht deze samen met mijn ensemble en een uitgelezen vocale cast terug tot leven...

Gummarus van Lier, patroonheilige van fracturen en gebroken harten, is al een tijdje niet meer onder de levenden. Maar dat mag ons niet beletten de muziek die in de kerk die aan hem gewijd is deze parels van de achttiende-eeuwse kapelmeester Gommaar Kennis en zijn godvruchtige tijdgenoot Christoffel Drymans bij het kaarslicht te houden. Beluister aub deze opname met niet minder dan vier wereldpremières. Meteen zal duidelijk worden dat deze lokale helden ook op internationaal niveau meekonden!

NB: ondertussen werden alle partijen in druk uitgegeven bij het Duitse Höflich, uitvoeren kan dus steeds door iedereen...”