Overslaan en naar de inhoud gaan

De keuze van ... Marlies De Munck

Auteur en muziekfilosofe Marlies De Munck maakte een luisterlijst bij twee boeken die ze in Museum Vleeshuis voorstelde. Samen met de luisteraar vliegt Marlies in vogelvlucht door de geschiedenis van de Westerse klassieke muziek. “Op zoek naar haar eigen stem gaat de muziek de strijd aan met de taal en keert de verhoudingen om.”

Beluister de playlist op Spotify

Over de muziek

"Ik heb er een (min of meer) chronologisch verhaal van gemaakt dat de rode draad volgt van Waarom Chopin de regen niet wilde horen: de verschuivende verhouding tussen muziek en taal. Het zijn allemaal werken die me nauw aan het hart liggen. Maar ik heb geprobeerd om de gekende tophits te vermijden en er wat onverwachte stukken en interessante uitvoerders tussen te steken. Zo heb ik meteen ook de spirit proberen te vatten van mijn tweede boekje, De vlucht van de nachtegaal."

Over "Waarom Chopin de regen niet wilde horen"

In 1838 reisde Frédéric Chopin naar Mallorca om de winter te ontvluchten. Hij kreeg er ruzie met zijn minnares, de Franse schrijfster George Sand. Niet over het onverwacht barre weer op het Spaanse eiland, maar over de betekenis van muziek.

Heeft muziek wel iets te betekenen? Wat vertellen de klanken van een muziekstuk? Kan een compositie opgevat worden als een verhaal? De vraag naar de betekenis van muziek loopt als een rode draad door de westerse muziekfilosofie.

Terwijl Plato muziek zonder woorden nog uiterst verdacht vond, kwam in de 19de eeuw het idee van de 'absolute muziek' opzetten. Muziek verklaarde zichzelf onafhankelijk van het woord.

De Munck schetst een fascinerend panorama van de denkers en muzikanten die zich hierover het hoofd braken. Ze betoogt dat luisteraars samen, tijdens de muzikale ervaring, betekenis produceren. Deze betekenis volgt rechtstreeks uit de manier waarop we over muziek denken.

Meer info hier

Over "De vlucht van de nachtegaal"

In het najaar van 1843 ging de Deense schrijver Hans Christian Andersen naar het pas geopende park Tivoli. Na dat bezoek schreef hij het sprookje van de Chinese nachtegaal.

De kleine nachtegaal betovert iedereen. Tot zijn wonderlijke gezang overvleugeld wordt door dat van een mechanische kunstvogel. De nachtegaal slaat meteen op de vlucht. Jaren later keert hij terug. Met zijn zang redt hij de keizer op de drempel van de dood.

Het verhaal van Andersen is de leidraad in dit boek van muziekfilosofe Marlies De Munck. Ze laat zien hoe de kwetsbaarheid van de uitvoerder samenhangt met hoe we denken over muziek. In de vlucht van de nachtegaal vindt ze een antwoord op de dilemma's van de muzikant.

Meer info hier

 

Over Marlies De Munck

Marlies De Munck doceert muziekfilosofie aan de Universiteit Antwerpen en aan KASK Conservatorium Gent. Bij Letterwerk publiceerde ze Waarom Chopin de regen niet wilde horen (2017) en De vlucht van de nachtegaal (2019). Beide boeken stelde ze voor in Museum Vleeshuis.

Meld je aan voor de nieuwsbrief