De klank van... opera in Antwerpen (1682-1933)

In het najaar van 1682 klinkt in een kleine theaterzaal aan de Grote Markt voor het eerst opera in Antwerpen. Een miniatuurorkest brengt er muziek van de Franse hofcomponist Jean-Baptiste Lully. Het is het begin van een operatraditie die onafgebroken doorloopt tot vandaag. Op basis van de overgeleverde affiches en programma’s neemt Museum Vleeshuis je mee naar de eerste twee eeuwen operamuziek in Antwerpen.

1682-1711: Het Aalmoezenierstheater

In 1682 klinkt er voor het eerst opera in Antwerpen. Een klein ensemble introduceert de muziek van de Franse hofcomponist Jean-Baptiste Lully in het Aalmoezenierstheater van het Spanjepand, op de Grote Markt (vandaag nr. 7). Lully's opera's, zoals Bellérophon en Armide worden hits. Luister mee!

1711-1829: Het theater van het Tapisierspand

In 1711 krijgt Antwerpen zijn eerste volwaardige schouwburg, het Théâtre d'Anvers of het Theater van het Tapissierspand (Komedieplaats). Parijs is het grootste voorbeeld: wat daar op de planken komt, is al snel in Antwerpen te horen. En tussen de opera's door is er ruimte voor concerten.

Omstreeks 1825: De Antwerpse concertzalen

Operamuziek klinkt niet alleen in de opera. Vanaf het begin van de 19de eeuw brengen ook tal van concertmaatschappijen operamuziek als onderdeel van hun concerten. We nemen je mee naar een avond bij de Société Olympique in het Kolveniershof, en de Société Philharmonique en de Société Royale d'Harmonie (beide in de Arenbergstraat).

Beluister de playlist op Spotify

1834-1933: De Bourlaschouwburg (Théâtre Royal Français of Théâtre Royal d'Anvers)

In 1834 vervangt het Théâtre Royal Français van architect Pierre Bruno Bourla het oude Tapissierspand (Komedieplaats). Het nieuwe gebouw is een tempel voor de muzen, en zoals de naam aangeeft is het repertoire Frans(talig). De eerste opera die er klinkt is La Dame Blanche en zal kort daarna ook in het Vleeshuis te horen zijn, in de Grote Zaal op de eerste verdieping. In 1933 komt de Frans(talige) operatraditie in Antwerpen ten einde, maar de in 1907 geopende Koninklijke Vlaamse Opera houdt de rijke Antwerpse operatraditie in ere.