Overslaan en naar de inhoud gaan
© Frederik Beyens

De 'Peter Benoit-Pleyel'

In 1884 voltooide de Parijse pianobouwer Pleyel, Wolff & Cie een prachtige vleugelpiano. Tien jaar later arriveerde het instrument in Antwerpen, en sindsdien is het onlosmakelijk verbonden met Peter Benoit, toenmalig directeur van het Conservatorium van Antwerpen. Sinds 1967 bewaren we deze 'Benoit-Pleyel' in het museum. Enkele jaren geleden rondde Yannick Wijnants van Atelier Herkenrode de restauratie af van deze concertvleugel dankzij de steun van het Peter Benoit Fonds. Muziekliefhebbers maken vandaag opnieuw kennis met de warme klank van dit schitterende instrument.

Het instrument

Sinds 1967 bewaart Museum Vleeshuis, in permanente bruikleen van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, een concertvleugel uit 1884, gebouwd door de gerenommeerde Parijse firma Pleyel: de Benoit-Pleyel. Sinds de vroege 20ste-eeuw wordt het instrument verbonden met de naam van niemand minder dan Peter Benoit (1834-1901), componist, dirigent en oprichter van het Antwerpse conservatorium.

Het instrument is in de loop der jaren onbespeelbaar geworden en werd in 2020-2021, in samenspraak met het Conservatorium en dankzij het Peter Benoit Fonds, naar bespeelbare toestand gerestaureerd. De opdrachtgevers wilden dit muzikaal erfgoed opnieuw laten klinken, zodat ook toekomstige generaties kunnen kennis maken met de laat-19de-eeuwse klankwereld van Peter Benoit en zijn tijdgenoten. Het respect voor de historische waarde en de erfgoedwaarde van het instrument staat centraal.

De restaurator

Het Peter Benoit Fonds koos bewust voor een jonge restaurator. Ambachtelijk meesterschap staat centraal in de aanpak van Yannick Wijnants (Atelier Herkenrode) die de historische waarde van het instrument zoveel mogelijk bewaart. Zo kan de complexe en bijzondere kennis nodig bij de restauratie van historische instrumenten ook door een nieuwe generatie worden uitgebouwd, bewaard en in de praktijk gebracht.

In dit filmpje vertelt Yannick vol passie over de restauratie van de 'Benoit-Pleyel' piano.

Yannick Wijnants werkte onder meer bij Philippe Jolly en Pianos Balleron waar hij uitvoerig ervaring opdeed met het stemmen, intoneren en restaureren van historische Franse vleugelpiano's van onder meer Pleyel, Erard, Pape, Rollers & Blanchet en Gaveau. Hij liep ook stage bij de befaamde pianoforterestaurator en -bouwer Christopher Clarke.

Restauratie in beeld

De restauratie werd gefinancierd door het Peter Benoit Fonds, dat zo een bijdrage levert aan het in stand houden van belangrijk (Vlaams) muziekerfgoed. De gerestaureerde piano staat vandaag in het museum opgesteld en wordt gebruikt voor concerten met laat-19de-eeuwse en vroeg-20ste-eeuwse muziek.

Cahier en Google Arts & Culture

Ter afronding van de restauratie publiceerde Museum Vleeshuis een cahier met als titel ‘Tussen Antwerpen en Parijs: De 'Peter Benoit-piano' van Pleyel, Wolff & Cie, 1884’. In dit cahier vertellen vier experten meer over de piano, over Peter Benoit en zijn pianorepertoire en over de restauratie. Het cahier is te koop in het museum en de boekhandel.

Ook op Google Arts & Culture kan je in een presentatie meer ontdekken over het instrument en zijn restauratie.

Meld je aan voor de nieuwsbrief