Overslaan en naar de inhoud gaan

Beiaardconcert: From Baroque to Jazz

Door gastbeiaardier Joey Brink (USA)

Joey Brink uit Denver brengt een mix van barokmuziek, originele beiaardmuziek, hymnes en eindigt met enkele jazz-standards.

    maandag 8 juli 2024 van 20:00 tot 21:00

Programma

  1. Baroque Music

    • I. Concerto for Harpsichord solo h-moll, TWV 33:A1 - Georg Philipp Telemann (1681-1767)
      Allegro – Adagio – Allegro
    • II. Che si può fare, from Opus 8, Arie a voce sola (1664) - Barbara Strozzi (1619-1677)
    • III. Chaconne in F - Johann Fischer (1646-1716)
  2. Music From America

    • I. Air & Dance (1998) - Alice Gomez (USA / Mexico) (b. 1960)
    • II. Melody for Kinyaa’áanii (2022) - Connor Chee (USA / Navajo) (b. 1987)
    • III. Prelude 5, from Five Preludes for Guitar, W495- Heitor Villa-Lobos (Brazil) (1887-1959)
  3. Hymns

    • I. A Medley of Two Hymns - Paul Stelben (b. 1999)

      • Hymn from Jupiter, The Planets, Gustav Holst (1874-1934)
      • The King of Love My Shepherd Is, Traditional
    • II. A Sacred Suite (2018) - Geert D’hollander (b. 1965)
      • Da Pacem Domine (Give Peace, O Lord)
      • Regina Coeli (Queen of Heaven, Rejoice, Alleluia)
      • Sancti Spiritus (May the grace of the Holy Ghost be with us now)
  4. Jazz

    • I. Smile - Charlie Chaplin (1889-1977)
    • II. Take Five - Paul Desmond (1924-1977)

Bewerkingen

  • 1-I, 1-III Bernard Winswemius; 1-II Jennifer Lory-Moran; 2-III, 4 Joey Brink

Luisterplekken

Op verschillende plekken in de stad kan je in alle rust genieten van dit beiaardconcert. Probeer een plek te bemachtigen in de buurt van Museum Vleeshuis: op de Ruckersplaats of de Bullinckplaats. Je kan ook terecht in één van de kleine straatjes rond de kathedraal, bijvoorbeeld in De Vlaeykensgang. Andere goede luisterplekken zijn de Grote Markt, de Groenplaats en de Handschoenmarkt, op voorwaarde dat er geen evenementen doorgaan.

Mag het iets meer zijn?

Reserveer dan een betalende luisterplek in de idyllische binnentuin van de 18de-eeuwse Hofkamer, een pronkkamer in rococostijl op een boogscheut van de kathedraal. In de prijs is ook een bezoek aan de Hofkamer met audioguide inbegrepen.

Lees meer

Over de beiaardier

Joey Brink is universiteitsbeiaardier en adjunct-docent beiaard aan de Universiteit van Denver, waar hij dagelijks op de 65 klokken tellende Williams-beiaard speelt, en studenten onderwijst in de Lamont School of Music. Voordat hij naar Denver verhuisde, was Brink van 2015 tot 2022 universiteitsbeiaardier aan de Universiteit van Chicago, waar hij de op één na grootste beiaard ter wereld bespeelde. Hij gaf masterclasses en workshops aan Yale, Cornell, Wellesley en Indiana University. In 2014 won hij de eerste prijs beiaard tijdens de Internationale Koningin Fabiola Competitie in België.

Brink begon zijn beiaardstudie aan Yale University bij Ellen Dickinson, studeerde af met 'grootste onderscheiding' aan de Koninklijke Beiaardschool in België bij Eddy Marien, en studeerde verder bij Geert D'hollander in Bok Tower Gardens. Als bekroond uitvoerder en componist heeft Brink twee beiaardalbums uitgebracht, achtentwintig originele werken voor beiaard gecomponeerd en meer dan veertig arrangementen voor beiaard gepubliceerd. Voorafgaand aan zijn carrière als musicus behaalde hij ingenieursdiploma's aan Yale en de Universiteit van Utah en deed hij robotica-onderzoek bij NASA. Meer info op www.joeybrink.com.

Amerikaanse beiaardmaestro's

Iedereen kent de beiaard vooral als een instrument van de Lage Landen. Toch is er de laatste jaren veel interesse vanuit de Verenigde Staten. Maar liefst vijf Amerikaanse beiaardiers spelen dit jaar tijdens de zomerse beiaardconcerten in de Antwerpse klokkentoren. Hoe komt dat?

Op veel Amerikaanse universiteitscampussen staat een toren die speciaal is gebouwd voor een beiaard. Vaak gaat het om een schenking van een rijke mecenas die het instrument in Europa heeft ontdekt. Lokaal wordt de beiaard gepromoot als een concertinstrument. Het aantal studenten dat de beiaard zo ontdekt is heel groot. Elk jaar is er een intensieve selectieprocedure voor de lokale beiaardklas, waar alleen de meest getalenteerde muzikanten worden toegelaten. Een aantal van deze studenten raakt zo gepassioneerd dat ze na hun studies naar de Mechelse Beiaardschool komen om het felbegeerde beiaarddiploma te behalen.

Over de beiaard

De muziek van de Antwerpse kathedraaltoren is een belangrijk thema in Museum Vleeshuis. Het gaat immers om de klanken die de gewone burgers dagelijks hoorden in de stad. Muzikale modes en smaken werden voor een groot deel bepaald door de beiaard. Hoe dat allemaal in zijn werk ging, kom je in het museum te weten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief