Overslaan en naar de inhoud gaan

Beiaardconcert: Concerto festevole

Door gastbeiaardiers Michael Gancz (USA) & Tijl Stynen (B)

De twee jonge beiaardiers Michael Gancz en Tijl Stynen gaan aan het werk met onder andere Dvorak, Gershwin, originele beiaardmuziek, en ze eindigen 4-handig met Phantom of the Opera van A.L. Webber.

    maandag 22 juli 2024 van 20:00 tot 21:00

Programma

  1. Allegro con fuoco * - Antonín Dvořák (1841-1904)
    Uit Symfonie no. 9 in e-mineur ‘Uit de Nieuwe Wereld’
     
  2. Three preludes for piano * - George Gershwin (1998-1937)
    • I. Allegro ben ritmato e deciso
    • II. Andante con moto e poco rubato
    • III. Allegro ben ritmato e deciso
       
  3. Caravan ** - Duke Ellington (1899-1974) & Juan Tizol (1900-1984)
  4. Minecraft ** - C418 (1989)
  5. Image no. 2 ** - Émilien Allard (1915-1976)
  6. Arioso uit ‘A Simple Suite’ * - Ronald Barnes (1927-1997)
  7. Toccata Festevole uit Suite nr. 1 * - John Courter (1941-2010)
  8. Canzona * - Geert D’hollander (1965)
  9. Somebody to Love ** - Freddy Mercury (1946-1991)
  10. Adagio from ‘Concerto nach Italienischen Gusto’ ** - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
  11. The Phantom of the Opera * ** - Andrew Lloyd Webber (1948)

* Tijl Stynen
** Michael Gancz

Toelichting

  • 1 t/m 2: Grootmeesters in Amerika; 3 t/m 5: Three modernisms; 6 t/m 8: Amerikaanse beiaardcomposities; 9 t/m 10: Musical royalty; 11: Duet

Bewerkingen

  • 1, 3, 4, 9 Michael Gancz; 2 Tijl Stynen; 10 Geert D’hollander; 11 Joey Brink

Luisterplekken

Op verschillende plekken in de stad kan je in alle rust genieten van dit beiaardconcert. Probeer een plek te bemachtigen in de buurt van Museum Vleeshuis: op de Ruckersplaats of de Bullinckplaats. Je kan ook terecht in één van de kleine straatjes rond de kathedraal, bijvoorbeeld in De Vlaeykensgang. Andere goede luisterplekken zijn de Grote Markt, de Groenplaats en de Handschoenmarkt, op voorwaarde dat er geen evenementen doorgaan.

Mag het iets meer zijn?

Reserveer dan een betalende luisterplek in de idyllische binnentuin van de 18de-eeuwse Hofkamer, een pronkkamer in rococostijl op een boogscheut van de kathedraal. In de prijs is ook een bezoek aan de Hofkamer met audioguide inbegrepen.

Lees meer

Over Tijl Stynen

Tijl Stynen (1983) begon zijn muziekstudies aan de piano in de muziekacademie van Turnhout. Na zijn ingenieursstudies aan de Katholieke Universiteit Leuven haalde hij zijn diploma in de muziektheorie aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen. In 2022 studeerde hij af als aan de Koninklijke Beiaardschool te Mechelen, en hij concerteerde reeds in verschillende Vlaamse en Nederlandse steden op de beiaard. Met veel passie hoopt hij deze licht uit de hand gelopen hobby verder te kunnen blijven uitoefenen, naast zijn werk als leerkracht in het secundair onderwijs. Vorig jaar reisde Tijl een jaar door de Verenigde Staten, en als herinnering aan die reis stelde hij voor dit concert een Amerikaans programma samen. Tijl woont in het centrum van Antwerpen, en kijkt er dan ook erg naar uit om de beiaard van de kathedraaltoren te mogen bespelen

Over Michael Gancz

Michael Gancz (1999) is een bekroonde uitvoerder, componist en muziektechnoloog uit de Verenigde Staten. In 2022 behaalde Gancz zijn MA en BA in muziek aan Yale University. In 2023 vervolgde hij zijn studies bij Koen Van Assche aan de Koninklijke Beiaardschool in Mechelen. Gancz' originele compositie ‘Nowhere zero flows’ was het eerste elektroakoestische werk dat werd uitgevoerd als onderdeel van een diplomarecital aan de Beiaardschool. Gancz' muzikale werken zijn over de hele wereld te zien geweest - in concerten, theaterproducties, kunstgaleries, films en videogames. Zijn onderzoek, dat zich richt op machinaal leren, muziek, cultuur en de hersenen, is gepubliceerd in Science, The Journal of the Royal Society: Interface en Carillon and Bell Culture in the Low Countries. Hij is heel enthousiast om zijn eerste internationale beiaardtour hier in het mooie Antwerpen te beginnen!

Amerikaanse beiaardmaestro's

Iedereen kent de beiaard vooral als een instrument van de Lage Landen. Toch is er de laatste jaren veel interesse vanuit de Verenigde Staten. Maar liefst vijf Amerikaanse beiaardiers spelen dit jaar tijdens de zomerse beiaardconcerten in de Antwerpse klokkentoren. Hoe komt dat?

Op veel Amerikaanse universiteitscampussen staat een toren die speciaal is gebouwd voor een beiaard. Vaak gaat het om een schenking van een rijke mecenas die het instrument in Europa heeft ontdekt. Lokaal wordt de beiaard gepromoot als een concertinstrument. Het aantal studenten dat de beiaard zo ontdekt is heel groot. Elk jaar is er een intensieve selectieprocedure voor de lokale beiaardklas, waar alleen de meest getalenteerde muzikanten worden toegelaten. Een aantal van deze studenten raakt zo gepassioneerd dat ze na hun studies naar de Mechelse Beiaardschool komen om het felbegeerde beiaarddiploma te behalen.

Over de beiaard

De muziek van de Antwerpse kathedraaltoren is een belangrijk thema in Museum Vleeshuis. Het gaat immers om de klanken die de gewone burgers dagelijks hoorden in de stad. Muzikale modes en smaken werden voor een groot deel bepaald door de beiaard. Hoe dat allemaal in zijn werk ging, kom je in het museum te weten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief