Overslaan en naar de inhoud gaan

Beiaardconcert: De Antwerpse klokken zingen over de stad

Door stadsbeiaardier Koen Van Assche (B) en Astrid Stockman (B)

Tijdens het openingsconcert weerklinkt de stem van sopraan Astrid Stockman over de binnenstad, versterkt vanuit de toren, en begeleid door de beiaard.

    maandag 1 juli 2024 van 20:00 tot 21:00

Programma

  1. Here comes the sun - George Harrison
    Somewhere over the rainbow - Harold Arlen (*)
     
  2. Bridge over troubled water - Paul Simon
    Moon River - Henry Mancini (*)
     
  3. You’ve Got a Friend - Carole King
    We'll meet again - Very Lynn (*)
     
  4. Make you feel my Love - Bob Dylan
    People - Barbara Streisand (*)
     
  5. Ne me quitte pas - Jacques Brel
    La vie en rose - Édith Piaf (*)
     
  6. I Dreamed a Dream, uit Les Misérables - Claude-Michel Schönberg
    Memory, uit Cats - Andrew Lloyd Webber (*)
     
  7. Lullaby – Goodnight my Angel - Billy Joel
    Con te partirò - Francesco Sartori (*)                                       

(*) Bewerkingen door de uitvoerders: beiaard en zang

Luisterplekken

Op verschillende plekken in de stad kan je in alle rust genieten van dit beiaardconcert. Probeer een plek te bemachtigen in de buurt van Museum Vleeshuis: op de Ruckersplaats of de Bullinckplaats. Je kan ook terecht in één van de kleine straatjes rond de kathedraal, bijvoorbeeld in De Vlaeykensgang. Andere goede luisterplekken zijn de Grote Markt, de Groenplaats en de Handschoenmarkt, op voorwaarde dat er geen evenementen doorgaan.

Mag het iets meer zijn?

Reserveer dan een betalende luisterplek in de idyllische binnentuin van de 18de-eeuwse Hofkamer, een pronkkamer in rococostijl op een boogscheut van de kathedraal. In de prijs is ook een bezoek aan de Hofkamer met audioguide inbegrepen.

Lees meer

Over Koen Van Assche

Koen Van Assche (°1967) is beiaardier van Antwerpen, Lier, Turnhout en Herentals. Zijn muzikale opleiding begon in het kinderkoor van de Koninklijke Vlaamse Opera in Antwerpen, evenals met fluitlessen aan de muziekacademie van Mortsel. Op 14-jarige leeftijd begon hij zijn beiaardstudie aan de Koninklijke Beiaardschool “Jef Denyn” te Mechelen, waar hij in 1986 afstudeerde. Later behaalde hij het Masterdiploma Beiaard aan de LUCA School of Arts (Lemmens, Leuven). Hij heeft prijzen gewonnen op verschillende internationale beiaardwedstrijden en geeft concerten en masterclasses in Europa, Noord-Amerika en Australië. Hij is een bekend pedagoog en auteur van een didactische methode voor de beiaard. Hij doceert beiaard aan de Koninklijke Beiaardschool “Jef Denyn” te Mechelen en aan Podiumacademie Lier.

Koen staat bekend om zijn uitvoeringen van beiaard in samenspel met andere instrumenten, vooral met de "Bronzen Piano" (www.bronzenpiano.com), een mobiele beiaard die eigendom is van Anna Maria Reverté en hemzelf. Zij verzorgden onder andere een concert met strijkorkest in de befaamde Sagrada Familia in Barcelona in 2017. Koen heeft concerten gespeeld met verschillende orkesten, maar ook met uiteenlopende bezettingen als piano, klavecimbel, orgel, synthesizer, koperblazers, fagot, klassieke accordeon, akoestische en ritmische percussie, koor, klarinet, hobo, trompet, doedelzakken, harp, harpkwartet, fluit, traverso, cello. Ook gaf hij concerten met woordkunstenaars en als begeleider van dans, zowel klassiek als modern.

Als promotor van de beiaard in de lokale cultuur ontving hij culturele prijzen en erkenningen van de steden Lier, Turnhout en Herentals. Hij heeft 8 cd’s voor beiaard opgenomen, waaronder “De Vier Seizoenen” van Antonio Vivaldi; de klaviermuziek van Matthias Vanden Gheyn; de dubbel-cd "Grand Carillons", met onder meer pianomuziek van Chopin. Ook nam hij de cd "Lier in Brons" op, met beiaard in combinatie met piano, mezzosopraan, klassieke accordeon, harp en fluit. Koen Van Assche is de huidige voorzitter van de Beiaard Wereld Federatie.

Over Astrid Stockman

Astrid Stockman is van opleiding klassiek pianiste en klassiek zangeres. Haar leven staat in het teken van zingen, theaterspel en muziek maken. Daarbij staat veelzijdigheid centraal, van gregoriaanse muziek, opera’s tot muziektheater. Haar doel is om klassieke muziek tot bij mensen te brengen die er normaal weinig contact mee hebben, en dat begint bij kinderen. Zo mocht ze een hoofdrol creëren in ‘Be My Superstar’, een opera over pesten, uitgevoerd in verschillende Europese operahuizen. Daarnaast zong ze enkele keren de titelrollen voor kinderopera’s in BOZAR, waar het koor bestond uit Brusselse schoolkinderen. Ook zong ze in een bewerking van Beethovens opera ‘Fidelio’ (productie van Walpurgis), waarmee ze enkele jaren door heel Vlaanderen en Frankrijk heeft rondgetrokken om heel jonge kinderen kennis te laten maken met opera. Maar Astrid zingt ook geregeld in woonzorgcentra om de bewoners te verblijden met een mix van klassieke muziek, Nederlandstalige parels, en dit alles met een scheut humor.

Een rode draad doorheen de projecten van Astrid betreft het kleuren buiten de lijntjes. In ‘HERE’ van Lali Ayguadé Company mocht ze een gezongen rol maken en uitvoeren in een productie met enkel twee dansers en één zangeres. Voor Muziektheater Transparant en Opera XXI schreef en zong ze de rol van Medea in ‘Medeamaterial’. Dit was een soundscapeopera, geregisseerd door Aïda Gabriëls, waarin Astrid in dialoog ging met contrabassist Pieter-Jan Van Assche. Voor de productie ‘Opera Buffa’ (Laika), werd Don Giovanni van Mozart uitgevoerd met elektrische basgitaar en hammondorgel, in een levensecht restaurant-decor.

Haar job bracht Astrid op heel veel plaatsen en podia in België, maar ook in Oostenrijk, Denemarken, Montenegro, Spanje, Panama, Nederland, Frankrijk, Polen, enz. Sinds 2020 werkt ze overwegend in Vlaanderen, dikwijls ook voor diverse TV-programma’s zoals voor Vive la Vie, Vive le Vélo, Tulpen uit Antwerpen.

Over de beiaard

De muziek van de Antwerpse kathedraaltoren is een belangrijk thema in Museum Vleeshuis. Het gaat immers om de klanken die de gewone burgers dagelijks hoorden in de stad. Muzikale modes en smaken werden voor een groot deel bepaald door de beiaard. Hoe dat allemaal in zijn werk ging, kom je in het museum te weten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief