Delle Donne

Open repetities: O dolce Nocte

Open repetities van blokfluitkwartet Delle Donne Consort en vocaal ensemble KalAido.

O dolce nocte – Over de Venetiaanse liefde

Al eeuwenlang schrijft de mensheid liederen over de liefde, over haar gelukzaligheid en over haar rampspoed. In de Westerse geschiedenis kennen we de liefdesliedtraditie vanaf de befaamde troubadours tot en met de popliederen van vandaag.

In het 16de-eeuwse Italië ontstond een genre dat zich liet kenmerken door een enorme expressiviteit en stukken voortbracht die mensen tot tranen toe bewogen of tot hemels geluk voerden: het madrigaal. Dit genre zou in de loop van de 16de en 17de eeuw zo populair worden dat er zelfs bijna honderd verschillende drukken van madrigalenboeken zouden komen in de stad Antwerpen alleen.

De Vlaamse componist Adriaan Willaert (afkomstig uit Rumbeke) hielp niet enkel om het madrigaal tot het belangrijkste Italiaanse genre van de 16de eeuw te maken, maar lag ook aan de basis van de Venetiaanse school. Deze bracht componisten voort zoals Giaches de Wert (Bornem) en Cypriaan de Rore (Ronse), die op zijn beurt een enorme invloed had op Claudio Monteverdi. Alle drie zijn ze bekend door hun madrigalen.

In dit programma willen Delle Donne en KalAido een licht werpen op dit expressieve repertoire dat in onze contreien nog relatief onbekend is gebleven, ondanks zijn ontstaansgeschiedenis. Als uitgangspunt nemen ze de liefdesmadrigalen ontstaan uit de Venetiaanse school.

Op woensdag 16 november geven de 2 ensembles zowel ’s middags als ’s avonds een concert.

Samenwerking tussen Delle Donne en Kalaido

De samenwerking tussen het Delle Donne Consort en KalAido is het geesteskind van Frederike Van Lindt en Korneel Van Neste. Zij leerden elkaar kennen tijdens hun bachelorstudies aan LUCA School of Arts, Campus Lemmens, en werden verbonden door een gedeelde passie voor oude muziek. Beiden waren reeds actief bij een nieuw opgericht ensemble. Voor dit nieuwe project bundelen de twee ensembles hun krachten en neemt Korneel Van Neste de rol van artistiek leider op zich en Frederike Van Lindt die van zakelijk leider.

Praktisch

• Open repetities op zondag 23 oktober en zondag 13 november tussen 14 en 17 uur. Deze repetities kan je gratis bijwonen tijdens je museumbezoek (je betaalt wel een inkomticket voor het museum)

Delle Donne consort

• Kinga Ludvai
  • Lieve De Sadeleer
  • Serena Agosto
  • Frederike Van Lindt

Delle Donne Consort of DDC (opgericht in 2020) is een internationaal blokfluitensemble. De vier muzikanten, Frederike Van Lindt, Kinga Ludvai, Lieve De Sadeleer en Serena Agosto, zijn alumni aan Belgische conservatoria: LUCA school of arts - Campus Lemmens en het Koninklijk Conservatorium Brussel. Ze waren reeds resident op het ECOS-Festival, een festival voor oude muziek in Spanje, en zijn halve finalist van de wedstrijd Supernova 2022.

De naam Delle Donne Consort is afgeleid van het ‘concerto delle donne’. Het 'Consort of Ladies' was vrouwelijk vocaal ensemble aan het late Renaissance-hof van Ferrara, Italië. Ze stonden bekend om hun technische en artistieke virtuositeit maar zorgde voornamelijk voor een revolutie in de rol van de vrouw binnen de professionele muziekscene.

De artistieke kern van Delle Donne Consort bestaat uit het muzikale erfgoed van de Vlaamse polyfonisten uit de Renaissance. Ondertussen evolueerde het ensemble reeds naar het schrijven van eigen arrangementen van barokrepertoire, het samenwerken met jonge componisten en het creëren van voorstellingen met live-electronics. Delle Donne Consort presenteert historisch, hedendaags en nieuw repertoire dat gebaseerd is op musicologisch onderzoek, in het kader van de historische uitvoeringspraktijk, maar plaatst deze steeds in een hedendaagse context.

KalAido

• Rosalyn Stürzer - Sopraan
  • Pauline De Lannoy - Sopraan
  • Korneel Van Neste - Alt
  • Alejandro Barrientos - Tenor
  • Jaap van der Wel - Bas
  • Justin Glaie – Theorbe en luit

Het vocaal ensemble KalAido ontstond in het koninklijk conservatorium van Den Haag. Een aantal studenten vormde samen een ensemble om deel te nemen aan de EMOS-concerten die daar plaatsvinden. Ze namen deel met een programma opgebouwd rond Laude Spirituali; geestelijke Italiaanse liederen uit de 2e helft van de 16de eeuw, waarbij de nadruk lag op simpliciteit en expressie.

Hun focus ligt momenteel op de uitvoering van Italiaanse muziek uit de 16de en 17de eeuw rond de centra van Rome, Firenze en Venetië. Het doel is om dit repertoire met een veelzijdige bezetting meer te laten klinken in de Franco-Vlaamse contreien, vanwaar velen van de componisten afkomstig waren.