Museum Vleeshuis ontvangt kwaliteitslabel

Vlaams minister voor cultuur Jan Jambon heeft beslist om een kwaliteitslabel toe te kennen aan Museum Vleeshuis | Klank van de Stad in Antwerpen.

Kwaliteitslabel

Musea kunnen erkend worden door de Vlaamse overheid. De erkende organisatie krijgt dan een erkenningsteken in de vorm van een kwaliteitslabel. Dat kwaliteitslabel toont aan dat het cultureel erfgoed, met andere woorden de collectie, binnen de organisatie in goede handen is, dat er zorg- en duurzaam mee wordt omgesprongen en dat het cultureel erfgoed wordt beheerd volgens de internationale regels van de kunst. Bovendien geeft het voor de samenleving garanties naar de toegankelijkheid en de toekomst van het erfgoed.

Schepen voor Cultuur Nabilla Ait Daoud: “Met het nieuwe kwaliteitslabel op zak bereidt het Museum Vleeshuis zich verder voor op een duurzame toekomst. Eerder dit jaar heeft de stad het voorontwerp voor de restauratie van het monument Vleeshuis goedgekeurd. Een maximale toegankelijkheid van het hele gebouw gekoppeld aan een groot respect voor het erfgoed staan centraal in dat ontwerp. De erkenning vanwege Vlaanderen geeft moed en vertrouwen om verder te gaan met dit ambitieuze verhaal.”

Over Museum Vleeshuis

Museum Vleeshuis kent een lange geschiedenis. Het monument dateert uit 1504, en het museum opende in 1913 als een museum voor toegepaste kunsten. Gaandeweg kwam de focus steeds meer te liggen op muziekinstrumenten en het muziekleven in Antwerpen en Vlaanderen. In 2006 herprofileerde het museum zich daarom tot Museum Vleeshuis | Klank van de Stad.

Vandaag verzamelt, bewaart en toont  Museum Vleeshuis een rijke collectie unieke muziekinstrumenten, maar ook verhalen, technieken en tradities uit 800 jaar muziekleven in Vlaanderen. Het museum laat de collectie leven in concerten en andere activiteiten, in het monument Vleeshuis en daarbuiten. Museum Vleeshuis zorgt onder meer ook voor de ontsluiting van de Antwerpse stadsbeiaard en de dansorgelcollectie Ghysels (eigendom Vlaamse Gemeenschap).

“Als museum is de zorg voor ons gedeelde erfgoed de belangrijkste taak. Het museum bevat onder meer een unieke collectie Antwerpse klavierinstrumenten uit de 17de en 18de eeuw, bespeelbare historische instrumenten, enkele nagebouwde ateliers van instrumentenbouwers, de werkkamer van Wannes Van de Velde, en 11 Vlaamse Topstukken. Door de toekenning van een kwaliteitslabel wordt onze werking voor de toekomst verzekerd,” aldus Timothy De Paepe, directeur van Museum Vleeshuis.

Zie ook:

Wij zijn klaar voor de toekomst

Restauratie Museum Vleeshuis

De restauratieplannen voor het Vleeshuis schakelen een versnelling hoger. Als alles volgens planning verloopt, zullen de werken kunnen starten in 2025. Zowel de buitenschil als het interieur van het monument en museum worden grondig aangepakt.

Ga naar