Studiemiddag Joodse musici aan het Antwerpse Conservatorium Frederik Beyens

Onderzoeksproject: Joodse musici aan het Antwerpse Conservatorium

Antwerpen huisvest sinds eeuwen een belangrijke Joodse gemeenschap. Dat er aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen steeds Joodse studenten hebben gestudeerd en Joodse docenten hebben lesgegeven, hoeft dan ook niet te verbazen. Maar wat gebeurde er met deze muziekstudenten en docenten tijdens jaren ‘20 en ‘30, en tijdens de Tweede Wereldoorlog? Een onderzoeksproject van het Koninklijk Conservatorium of Antwerpen gaat op zoek naar antwoorden.

In september 2021 startte Labo XIX&XX, een onderzoeksgroep van het Antwerpse Conservatorium, met een onderzoeksproject (2021-2022) over de situatie van Joodse studenten en docenten aan het Conservatorium tijdens de Tweede Wereldoorlog - een geschiedenis die vooralsnog niet geschreven is. De archieven van het Conservatorium, in het bijzonder de verzameling muziekmanuscripten, vormen hierbij een belangrijk vertrekpunt.

Meer informatie over het onderzoeksproject >>

Studienamiddag

Op 13 oktober 2021, aan de start van dit project, organiseerde het Studiecentrum voor Vlaamse Muziek, in samenwerking met Labo XIX&XX en Museum Vleeshuis en met steun van de stad Antwerpen, een studienamiddag waarop onderzoekers en oud-studenten van het Conservatorium muziek brengen van Frank Van der Stucken, Annie Rutzky, Daniël Sternefeld, Alex De Vries en Theo Van Hamberg. Jan Dewilde (Koninklijk Conservatorium van Antwerpen) lichtte leven en werk van deze componisten toe. En Hannah Aelvoet (Koninklijk Conservatorium van Antwerpen) ging in gesprek met Zahava Seewald (directeur van de Gemeentelijke Musea van Anderlecht en conservator van het Erasmushuis).

Cahier

In de reeks Vleeshuis Cahiers zal van de hand van Jan Dewilde een publicatie verschenen over onder meer Frank Van der Stucken, Annie Rutzky, Daniël Sternefeld, Alex De Vries en Theo Van Hamberg en Denise Tolkowsky.

Verschijningsdatum: ntb

Volgende activiteiten

Samen met Labo XIX&XX zullen we nog activiteiten in het kader van dit onderzoeksproject organiseren. Hou deze website dus zeker in de gaten.