Schenking vaandel harmonieorkest Labore et Constantia

‘Labore et constantia’, ‘door werk en standvastigheid’, was niet alleen het motto van Christoffel Plantijn en het uitgevershuis Plantin-Moretus. Het is ook de naam van een harmonieorkest uit Ekeren. Op 14 februari 2023 overhandigde het bestuur van Koninklijk Harmonieorkest Labore et Constantia onder meer zijn historische vaandel en vaandelbekroning aan Museum Vleeshuis.

De link met Moretus

Muzieksociëteit Labore et Constantia werd op 25 mei 1826 opgericht. Een van de oprichters was jonkheer Ferdinandus Moretus, een telg van de beroemde drukkersfamilie. Ferdinandus Moretus woonde sinds 1820 in Ekeren en wilde het lokale muziekleven graag steunen.

Harmonie, fanfare

Oorspronkelijk was Labore et Constantia een harmonie met koperblazers, houtblazers en slagwerk. Later was Labore et Constantia een tijdlang een fanfare, met koperblazers en slagwerk, maar zonder houtblazers. In 1930 speelde de fanfare op de wereldtentoonstelling in Antwerpen. In 1952 werd het opnieuw een harmonie.

Het vaandel van Ekeren

Toen Labore et Constantia in 1860 een fanfare werd, schonk de familie Moretus een nieuw vaandel. Met de 200ste verjaardag stilaan in zicht, besloot het bestuur hun kostbare, historische vaandel een permanente plek te geven in Museum Vleeshuis.

Op het vaandel staan de woorden ‘Ekeren’, ‘Labore et Constantia’, ‘Fanfaren’ en ‘Maatschappy’ te lezen, en is ook het wapenschild van Ekeren, met zijn kenmerkende akers (emmers) te zien. Verder is het vaandel versierd met muziekinstrumenten zoals een trombone en een hoorn, en met een partituur. De decoraties werden met goud- en zilverdraad aangebracht op een dieprode ondergrond, en het vaandel werd verder versierd met veelkleurig glas dat edelstenen nabootste.

In de loop der tijd is het vaandel echter zwaargehavend geraakt. Het museum bekijkt of een restauratie op termijn haalbaar is. Bovenop het vaandel stond de vaandelbekroning te schitteren, een beeldje van Sint-Cecilia, patrones van de muziek.

In het museum

Samen met een schellenboom, zijn het vaandel en de vaandelbekroning vanaf nu te zien in de gewelfde kelder van het museum, in de zone die is gewijd aan het openbare concertleven. Eerder toonden we op deze plek het vaandel (1876) van fanfare Sint-Catharina van het Kiel (vandaag Concertband Antwerpen), een schenking uit 2019. Dit vaandel keert nu terug naar het depot. Omdat textiel fragiel is zullen beide vaandels afwisselend worden getoond.

Beeldje van Sint-Cecilia, patrones van de muziek