Open Monumentendag in Museum Vleeshuis

Een monumentaal gildehuis

Het Vleeshuis, ook wel eens het ‘slagerspaleis’ genoemd, bepaalde lange tijd mee de skyline van Antwerpen. Van op de linkeroever en op de Schelde zelf kon je al van ver het profane gebouw zien staan tussen de kathedraal en de Sint-Pauluskerk. Ook nu nog intrigeert het gebouw de bezoekers van Antwerpen en houden alle stadswandelingen even halt bij dit 16de-eeuwse gildehuis van de ‘vleeshouwers’.

Tijdens Open Monumentendag kan je Museum Vleeshuis, dat nu de geschiedenis van 800 jaar muziekleven in de stad toont, vrij bezoeken. Maar als je meer wil weten over de lange en rijke geschiedenis van het gebouw, kan je ook – gratis - een rondleiding volgen achter de schermen van het museum: ‘Van gildehuis tot muziekmuseum’. Je bezoekt dan plaatsen waar het publiek normaal nooit komt en doorkruist het gebouw van de kelder tot en met de 5de verdieping. Om je een idee te vormen van wat je te zien zal krijgen, kan je deze virtuele rondleiding al eens bekijken.

Alle bezoekers krijgen op Open Monumentendag ook een mooie postkaart mee, met daarop de winnende tekening van onze tekenwedstrijd. Hier kun je daar meer over lezen.

Praktisch

• Museum Vleeshuis is tijdens Open Monumentendag (zondag 11 september) open van 10 tot 17 uur en gratis toegankelijk.
  • Voor de rondleiding:
    • Vooraf inschrijven is aanbevolen, dit kan via de knop hieronder. Indien er nog plaatsen vrij zijn, kan je de dag zelf ook nog aansluiten.
    • Rondleidingen om 10.00, 11.30, 13.00 en 14.30 uur.
    • Een rondleiding duurt anderhalf uur.
    • Maximum 15 personen per gids
    • De rondleiding is gratis
    • Deelnemers moeten in staat zijn om vlot en zelfstandig de stenen wenteltrappen te beklimmen; comfortabele schoenen zijn aangewezen

Schrijf je in voor de gratis instaprondleiding