Direkt zum Inhalt

Simply Wannes

concert naar aanleiding van Erfgoeddag

Het concert 'Simply Wannes' dat exclusief voor Erfgoeddag in elkaar werd gestoken, kan je hier bekijken.

Sopraan Lieselot De Wilde, luitiste Sofie Vanden Eynde en gitarist Peter Verhelst lieten zich inspireren door de luitboeken in de werkkamer van Wannes Van de Velde. Helaas werd Lieselot door ziekte verhinderd, maar gelukkig was zanger Kevin Van Staeyen bereid om voor haar in te springen tijdens deze opname.

Dit concert zal dit najaar live uitgevoerd worden tijdens onze Woensdagklanken, met een uitgebreider programma. 

Bij de voorbereiding van dit programma werden de musici gesteund door de Vlaamse Gemeenschap.

Programma

  • Flow my tears
    John Dowland
  • Fortune
    John Dowland
  • Café Breughel
    Wannes Van de Velde
  • Una sañosa porfía
    Juan del Encina
  • La Spagna
    Francesco da Milano
  • Een schip
    Wannes Van de Velde

De muzikanten

Sofie Vanden Eynde

Sofie Vanden Eynde begon op jonge leeftijd gitaar te spelen. Haar sterke interesse in de muziek van de renaissance en de barok deed haar beslissen om definitief over te schakelen op de luit en de theorbe. In 2002 behaalde Sofie haar Meesterdiploma aan het conservatorium van Gent, waar ze studeerde bij Philippe Malfeyt. Ze zette dan haar studies verder aan het befaamde instituut voor Oude Muziek "Schola Cantorum Basiliensis" in Zwitserland. Hopkinson Smith was daar haar leraar.

Sofie verwierf een internationale reputatie als specialiste voor historische tokkelinstrumenten. Ze treedt op met Neue Hofkapelle Graz, A Nocte Temporis, Vox Luminis, in duo met Romina Lischka, Emma Kirkby, Lieselot De Wilde, Benjamin Glorieux, Deborah Cachet,… Met de sopraan Rebecca Ockenden verdiept ze zich in het rijke repertoire van de lutesongs.

In 2012 richtte Sofie IMAGO MUNDI VZW op, een ontmoetingsplaats voor oude en nieuwe muziek, voor westerse en oosterse muziek, voor verschillende artistieke disciplines. DIVINE MADNESS is hun eerste productie en kon zowel in het binnen- als het buitenland op veel bijval rekenen. In My End is My Beginning, een voorstelling rond de fascinerende figuur van Mary Stuart werd in 2018 gecreëerd op Operadagen Rotterdam en kreeg lovende recensies.

Momenteel werkt Sofie aan MURMURING MUSES AND WHISPERING JINN, een ontmoeting tussen haar luiten, de oud van Saad Mahmood Jawad en de poëzie van Mahmoud Jaber. Daarnaast ontwikkelt ze het alternatieve kerstprogramma EEN NIEUWE ADVENT, een programma dat vooral de melancholische kant van de zaak belicht. En tot slot staat er een solorecital in de steigers dat oude en nieuwe muziek verbindt.

In de voorbije jaren was Sofie te horen in verscheidene nationale en internationale concerthuizen en festivals (Styriarte, Valletta Baroque, Oude Muziek Festival Utrecht, Festspiele Sanssouci Potsdam, MA-Festival Brugge, Festival van Vlaanderen Mechelen, Händel Festival Halle, BOZAR, AMUZ, Concertgebouw Brugge, Wigmore Hall, Kasteelconcerten (NL), ALBA NOVA, cultuurcentrum de Grote Post, cultuurcentrum ’t Schaliken, Operadagen Rotterdam, MIRY concertzaal, museum Vleeshuis, Musique Baroque en Famene Ardenne, Dublin National Concert Hall, ...) Ze nam CD's op voor de labels Paraty, CORO, RAMEE, K617, Fuga Libera, Cyprès, Aeolus, Ricercar en Phaedra.

Peter Verhelst

Peter Verhelst (1976) wist al snel wat hij wilde worden. Op 10-jarige leeftijd besloot hij dat hij professioneel gitarist wilde worden. Op 18-jarige leeftijd trok hij dan ook vanuit Eeklo naar de Jazz Studio en het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen en het Lemmensinstituut in Leuven.

Hoewel hij geschoold was als jazzgitarist, heeft zijn passie voor Arabische, Indiase, flamenco en klassieke muziek een grote invloed gehad op zijn manier van spelen en componeren. Zijn projecten worden dan ook vvaan geclassificeerd als 'wereldmuziek', 'crossover' of 'fusion'.

Peter speelt in verschillende muziekgroepen met uiteenlopende stijlen. Moderne jazz met Criterium3 en Multitude, interpretaties van klassieke stukken met Bel Ayre en wereldmuziek met Dame JeanneSaragon en Indio LOURO. Hij schrijft ook voor theaterproducties als Tal en Thee en STAU en geeft jazzgitaarles aan de Jazzstudio in Antwerpen. Hij speelt met muzikanten met verschillende achtergronden en in verschillende genres: Lieselot de Wilde, Chris Mentens, Herman Pardon, Baba Sissoko, Saulius Petreikis, Dick van der Harst en Chris Dane. Peter speelt over de hele wereld en zet internationale samenwerkingen op.

Kevin Van Staeyen

Kevin begon op zijn derde met vioollessen en kort daarna stond hij al met kleine concertjes en optredens in cafés en zaaltjes. Hij had de muziekmicrobe al vroeg te pakken en speelde in binnen- en buitenland; eerst met zijn broer en later met verschillende bekende en minder bekende muzikanten.

In 2012 werd Kevin 2de op de mid-west fiddle competition in Chicago waar hij opnieuw door volksmuziek werd gebeten. Een jaar later had hij zijn eerste hit op Radio 1 met het nummer Stop! samen met Veerle Baetens. Sindsdien pendelt hij muzikaal van Gypsy swing naar kleinkunst en folk. 

Hij speelt als violist bij Le Trio Perdu, als zanger/violist bij The Broken Heart Trio en als zanger/pianist bij Neon3rd en Inspinazie. Verder siert en versiert hij verschillende platen en CD's als gastmuzikant.

Lieselot De Wilde

Lieselot De Wilde is zangeres, perfomer en maker. Ze behaalde haar diploma klassieke zang aan het Lemmensinstituut met grote onderscheiding in de klas van Dina Grossberger en Katelijne Van Laethem. Ze studeerde ook bij Jard Van Nes. In 2014 nam ze als soliste deel aan de Luzern Festival Academy olv Simon Rattle. Ze won ook een eerste prijs tijdens de wedstrijd Axion Classics.

Lieselot was één van de 3 zangeressen in de opera The Wasp Factory van Ben Frost. Ze werkt ook regelmatig samen met muziektheater Lod in producties als i c o n (Atelier Bildraum, Frederik Neyrinck), Huis der verboden muziekjes (Dick van der Harst) e.a. Ze is hiernaast ook een veelgevraagde soliste voor concerten, operavoorstellingen en cd opnames in het oude muziekrepertoire en werkt met ensembles zoals Servir Antico (Catalina Vicens), Imago Mundi (Sofie Van den Eynde), Apotheosis (Korneel Bernolet), Zefiro Torna (Jurgen De Bruyn), Les Talens Lyriques (Christophe Rousset), Cappella Mediterranea (Leonardo Garcia Alarcon).

Samen met gitarist en componist Peter Verhelst vormt ze het ensemble Bel Ayre en schrijft ze aan eigen liederen die een brug slaan tussen de taal van klassieke, jazz en wereldmuziek. Lieselot ontving een ontwikkelingsbeurs van de Vlaamse Gemeenschap waarmee ze haar creatietaal verder kan ontwikkelen.