foto: Bart Huysmans en Michel Wuyts

Antwerpen Klavecimbelstad

De klank van de stad van Christoffel Plantijn en Peter Paul Rubens? Dat is de klank van klavecimbels! Tussen 1560 en 1660 was Antwerpen de onbetwiste wereldhoofdstad van de klavecimbelbouw. Vandaag bewaart Museum Vleeshuis een van de belangrijkste collecties Antwerpse klavecimbels ter wereld, met instrumenten van Andreas en Joannes Ruckers, Joannes Couchet, Joris Britsen, Joannes Daniël Dulcken, Jacobus van den Elsche en Petrus Bull.

Onder de titel Antwerpen Klavecimbelstad bracht het museum tussen 2018 en 2020 dat rijke verleden en die bijzondere collectie tot leven met kunsthistorisch onderzoek, concerten, lezingen, (focus)tentoonstellingen, publicaties en opnames.

Boek

Over de collectie van Museum Vleeshuis verscheen in 2018 het boek Antwerpen Klavecimbelstad. Timothy De Paepe, Clement Caremans, Guido Marnef, Hannelore Magnus, Zoe Mercer-Golden, Katharine Waldron, Stijn Dekoninck en Korneel Bernolet zorgden voor de teksten, en Jos van Immerseel schreef het voorwoord. Maar het zijn vooral de prachtige detailfoto’s, gemaakt door Michel Wuyts en Bart Huysmans, die het verhaal van de klavecimbelstad aan de Schelde tot leven brengen. Gelijktijdig met de Nederlandstalige editie verscheen ook een Engelstalige editie, Antwerp City of Harpsichords.

Concertreeks

In de concertreeks ‘Antwerpen Klavecimbelstad’ lieten we, sinds 2018, de klankrijkdom van de Antwerpse klavecimbels herleven. Jonge musici en gevestigde waarden van over de hele wereld bespeelden historische instrumenten of moderne kopieën van uiteenlopende bouwers. Eerder waren onder meer Catalina Vicens, Pieter-Jan Belder, Peter Waldner, Korneel Bernolet en Christophe Rousset te gast.

Luisteren

In augustus 2020 liet Museum Vleeshuis in de Antwerpse Begijnhofkerk een nieuwe cd opnemen. Klavecinist Mario Sarrechia speelde muziek uit de periode 1560-1660, de gouden eeuw van de Antwerpse klavecimbelbouw. Daarvoor gebruikte hij maar liefst 5 heel verschillende Antwerpse klavecimbels en virginalen. Het resultaat was het album Ruckers me fecit Antverpiae.

Op het album Grand Tour staat één Antwerps klavecimbel centraal: het klavecimbel van Joannes Daniël Dulcken uit 1747. Klavecinist Korneel Bernolet zocht repertoire dat omstreeks 1747 werd gecomponeerd. Het resultaat is een rondreis door Europa anno 1747: Vlaanderen, Frankrijk, Italië, Engeland, Duitsland. Onbekende  klavecimbelsuites van de Gentenaar Josse Boutmy klinken naast Bachs delicate Ricercar a 3 (uit Das Musicalische Opfer), sonates van Domenico Scarlatti, La Dauphine van Rameau, een viola da gamba-suite van Antoine Forqueray, bewerkt door Jean-Baptiste Forqueray, en een nooit eerder opgenomen concerto van Handel.

Korneel Bernolet nam Grand Tour op in het Vleeshuis in het najaar van 2020. Drie nachten lang maakte hij gebruik van de stilte tijdens de lockdown. Het maakt dat de muziek des te intenser klinkt.