Overslaan en naar de inhoud gaan
© Frederik Beyens

Dulckenklavecimbel (1747)

Klankmeester Korneel Bernolet

Sinds 1967 bewaart Museum Vleeshuis het magistrale Dulckenklavecimbel als permanente bruikleen van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Historisch klavierspeler Korneel Bernolet is ambassadeur van het instrument.

Joannes Daniël Dulcken was de belangrijkste 18de-eeuwse klavecimbelbouwer in Antwerpen. Hij zette er de rijke traditie van de familie Ruckers-Couchet succesvol verder. Wereldwijd zijn er tien klavecimbels van zijn hand overgeleverd. Slechts enkele zijn bespeelbaar en een ervan, gebouwd in 1747, bevindt zich in onze collectie.

Het instrument

Het Dulckenklavecimbel werd in 1923 aangekocht door Jean-Auguste Stellfeld (1881-1952). Stellfeld was een gepassioneerd muziekliefhebber en verzamelaar van oude muziekinstrumenten. Hij moedigde ook het bespelen van die instrumenten aan. In 1941 verwierf het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen het klavierinstrument en sinds 1967 staat het in Museum Vleeshuis. Daar speelt het een belangrijke rol in de herontdekking van de historische uitvoeringspraktijk: klavecinisten zoals Jos van Immerseel, Gustav Leonhardt en Kenneth Gilbert speelden op het klavecimbel. Een traditie die vandaag verder wordt gezet door Korneel Bernolet.

© Frederik Beyens

De klankmeester

Korneel Bernolet is een vertrouwd gezicht in Museum Vleeshuis. Als docent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen geeft hij les in het museum, waar hij en zijn studenten het historische klavecimbel van Joannes Daniel Dulcken bespelen.

Korneel heeft al verschillende opnames gemaakt. In 2021 bracht hij Grand Tour uit, een muzikale reis door het jaar 1747 met werken die rond het bouwjaar van het klavecimbel zijn gecomponeerd. Voor zijn soloalbum enSuite, eveneens opgenomen op het magistrale Dulckenklavecimbel, ontving hij in 2024 de prestigieuze ‘Preis der deutschen Schallplattenkritik’.

Biografie

Korneel Bernolet is actief als dirigent, historisch klavierspeler, docent en opname-ingenieur.

Hij leidt zijn eigen Apotheosis Orchestra dat internationale referentie-opnames maakte met muziek van onder meer Rameau, Bernier en Benda; en treedt aan als gastdirigent bij Anima Eterna Brugge, Collegium Vocale Gent (waar hij net als bij het Vlaams Radiokoor ook koordirigent is), Il Gardellino, Symfonieorkest Vlaanderen, Bach Akademie Australia, Muziektheater Transparant, International Opera Academy...

Als assistent-dirigent van Christophe Rousset werkt hij aan de meest prestigieuze huizen (waaronder Teatro alla Scala Milaan, Wiener Staatsoper, Theater an der Wien, De Munt Brussel, Opéra National du Rhin, de Philharmonies van Keulen, Parijs, Essen...).

Naast een wereldwijde solocarrière (van Europa tot Australie en Zuid-Korea) wordt hij als continuospeler op klavecimbel, pianoforte en orgel uitgenodigd bij Les Talens Lyriques, Il Gardellino, Collegium Vocale Gent, Concertgebouworkest Amsterdam, Staatskapelle Dresden, B'Rock, Scherzi Musicali, La Petite Bande...

Hij is hoofdvakdocent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en als dusdanig ook titularis en ambassadeur van het beroemde Dulcken 1747-klavecimbel in Museum Vleeshuis.

Meld je aan voor de nieuwsbrief