Museum Vleeshuis op Google Arts & Culture

Vanop je tablet een wandeling maken door een muzikaal schilderij? Een klavecimbel onderzoeken vanuit je zetel? Tussen de snaren duiken van een piano? Dankzij Google Arts & Culture ontdek je hoogtepunten uit de collectie van Museum Vleeshuis vanaf nu op een heel andere manier.

Google Arts & Culture is een unieke samenwerking tussen Google en honderden gerenommeerde musea doorheen de hele wereld, van het Louvre tot het Metropolitan Museum. Een tijd geleden stapten ook de Antwerpse stedelijke musea mee in het project. Op de pagina van Museum Vleeshuis ontdek je naast honderden foto's in hoge resolutie ook verhalen ('stories'). In die verhalen verken je een instrument of een thema in de diepte. Interessante verhalen, inzoomen op objecten en schilderijen tot in de kleinste details én nieuwe muziekopnames. Zo zag en hoorde je onze collectie nooit eerder.

De muziek van Johannes Vermeer

Naast één van de beroemdste schilders aller tijden was Johannes Vermeer ook één van de meest muzikale. Op niet minder dan dertien van zijn schilderijen staan muziekinstrumenten afgebeeld. Soms schilderde hij ze als accessoire op de achtergrond en soms bouwde Vermeer zijn taferelen volledig op rond de instrumenten.

Wannes Van de Velde

Maak kennis met zanger, componist, auteur en beeldend kunstenaar Wannes Van de Velde (1937-2008) en stap in zijn atelier, dat nu deel uitmaakt van het museum.

The 1884 Grand Piano by Pleyel

Ontdek het verhaal achter een vleugelpiano van een van de beroemdste historische bouwers.

Zondagmiddag op Sint-Anneke

Duik in het verhaal van het schilderij 'Zondagmiddag op Sint-Anneke', lees meer over de schilder Louis Van Engelen en het Antwerpse muziekleven in zijn tijd (eind 19de eeuw). Met verrassende beeld- en geluidsfragmenten.

Antwerpse klavecimbels en virginalen

Johannes Vermeer verbeeldde ze in zijn schilderijen, George Frideric Handel bespeelde ze en Peter Paul Rubens decoreerde ze: Antwerpse klavecimbels en virginalen zijn onlosmakelijk verbonden met de Europese kunst- en muziekgeschiedenis.

Frédéric Chopin

Op vraag van Google en het Fryderyk Chopin Institute maakten we samen met pianist Nicolas Callot een presentatie over Frédéric Chopin.
>> naar het verhaal op Google Arts & Culture

Houd de Google Arts & Culture-pagina van Museum Vleeshuis in de gaten: we blijven de pagina aanvullen met nieuwe foto's, nieuwe verhalen én uiteraard nieuwe muziek.

Geh zu