Overslaan en naar de inhoud gaan
© Frederik Beyens

De Stadsgitaar

Op vraag van het museum bouwden Stijn Kenens en Koen Fonteyne in 2020 een unieke ‘stadsgitaar’ in hun Hobokense atelier. Het instrument is gemaakt met hout van bomen die sneuvelden bij de heraanleg van de Antwerpse leien. Kortom met een echt stukje Antwerpen.

Antwerps product

Bij de heraanleg van de Antwerpse leien sneuvelden helaas heel wat platanen. Dankzij Stadshout.be ging gelukkig niet alle hout verloren: creatieve ondernemers gaven het hout een tweede leven in onder andere meubels en skateboards.

Een partij hout belandde bij Stijn Kenens en Koen Fonteyne. In hun atelier in de Hobokense Blikfabriek maakten ze met het hout een reeks gitaren. De allereerste in die reeks, de Stadsgitaar, bouwden ze speciaal voor Museum Vleeshuis. Het hout komt van een plataan aan de Italiëlei, vlakbij de Franklin Rooseveltplaats, niet ver van waar ooit de schouwburg van het Lyrisch Toneel stond en de Vlaamse Opera nog altijd ligt. Halverwege tussen het station en de studentenbuurt zijn onder de takken van deze boom zowat alle nationaliteiten gepasseerd. Het juiste hout dus om een échte, Antwerpse Stadsgitaar te maken. De gitaar kreeg bovendien een unieke sokkel mee, gemaakt door instrumentenbouwer Nico Plog uit Hoboken. Hij gebruikte daarvoor een steen die ooit onderdeel was van de Spaanse Stadsomwalling, die lag waar nu de leien liggen.

"De klank van de stad maakt mijn ziel amoereus"

Niet alleen het hout en de sokkel maken van de gitaar een bijzonder Antwerps product. In de gitaar staat een tekst van dé Antwerpse troubadour Wannes Van de Velde gelaserd, in zijn eigen handschrift: "De klank van de stad maakt mijn ziel amoereus". De vzw Erfgoed Wannes Van de Velde gaf het museum hiervoor toestemming.

Inspiratie

Het Stadsgitaar-project is overigens ook een antwoord op een bijzondere bruikleen die in het museum is te zien, het schilderij ‘Zondagmiddag op Sint-Anneke’ van Louis Van Engelen (1887).

Centraal op dat schilderij staat een gitaar afgebeeld. Wie naar de skyline in de achtergrond kijkt, ziet dat aan de kaaien ter hoogte van het Vleeshuis een hele huizenrij is afgebroken. Antwerpen ondergaat deze eeuw een grote stedenbouwkundige transformatie, maar het is niet de eerste keer dat zo’n transformatie plaats vindt. Rond de tijd dat Van Engelen ‘Zondagmiddag op Sint-Anneke’ schilderde, onderging de stad ook een grote verandering. De oude Spaanse wallen waren recent verdwenen en maakten plaats voor de leien. En langs de Schelde werden de kaaien rechtgetrokken én verdween de wijk die tussen de Schelde en het Vleeshuis lag, de oude Sint-Walburgiswijk waar Antwerpen was ontstaan. Levert Van Engelens gitaar de soundtrack bij een stad in verandering anno 1887, dan zal de Stadsgitaar klinken bij een dynamische stad anno vandaag.

Luister naar de Stadsgitaar

Gitarist Tim Finoulst nam een aantal nummers op met dit Antwerpse instrument. Kijk en luister zelf maar...

Meld je aan voor de nieuwsbrief