Overslaan en naar de inhoud gaan
© Frederik Beyens

Museum Vleeshuis steunt vakmanschap

Denkende handen aan het werk

Vakmanschap steunen, dat doen we door het borgen, documenteren, beschermen en stimuleren van instrumentenbouw. Samen met bouwers en musici creëren we instrumenten en muziek. Zo blijft ons kostbare muziekerfgoed levende materie.

Achter elk kwaliteitsvol instrument schuilt het verhaal van zijn bouwer. En instrumenten bouwen of restaureren vereist toewijding, vakmanschap en úren tijd. In een wereld waar alles sneller en goedkoper moet, is het bouwen en restaureren van goede instrumenten helaas een met uitsterven bedreigd ambacht.

Gelukkig zorgen verschillende opleidingen, maar ook individuele vakmensen, voor het bewaren en overdragen van kennis die vaak honderden jaren oud is. Wij dragen daar graag toe bij door opdrachten te geven aan (jong) talent – individuele bouwers en restauratoren – van bij ons of door instrumenten die zij bouwden aan te kopen. Samen met hun ‘denkende handen’ werken we zo mee aan het bewaren van muzikaal meesterschap uit Vlaanderen.

“Wanneer je iets maakt met kennis,
dan valt die kennis samen met de essentie zelf
van wat je gemaakt hebt.”

Gerolamo Cardano

Historische gitaren

Onderzoek, creatie, presentatie

Studenten van de masteropleiding instrumentenbouw (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK), Gent) bouwen twee historische gitaren na uit de collecties van Museum Vleeshuis en het Muziekinstrumentenmuseum Brussel (MIM).

De tafelpiano van Kadel

Bart Houtgraaf & zijn bedrijf Andriessen Piano’s-Vleugels (Haarlem) restaureren in opdracht van het museum de tafelpiano van Kadel.

Een nieuwe Antwerpse viool

Vioolbouwer Maarten De Keukeleire bouwt in opdracht van het museum een Antwerpse viool. Hij laat zich hiervoor inspireren door de Stiennonviool uit onze collectie.

De Stadsgitaar

Stijn Kenens en Koen Fonteyne bouwden in 2020 op vraag van het museum een unieke ‘stadsgitaar’ in hun Hobokense atelier. Het instrument is gemaakt met hout van bomen die sneuvelden bij de heraanleg van de Antwerpse leien. Kortom met een echt stukje Antwerpen.

Een luit voor Museum Vleeshuis

Musicus en instrumentenbouwer Justin Glaie maakte in 2021 op vraag van Museum Vleeshuis een bijzondere luit. Het gaat om een instrument waarvan enkel in Vlaamse schilderijen uit de eerste helft van de 17de eeuw voorbeelden zijn overgeleverd.

De 'Peter Benoit-Pleyel'

Yannick Wijnants van Atelier Herkenrode rondde in 2021 de restauratie af van de zogenaamde ‘Peter Benoit-piano’, een concertvleugel van de firma Pleyel, Wolff & Cie uit 1884. Dankzij de restauratie werd dit topstuk weer bespeelbaar.

De Marotel-gitaar

Gitaarbouwer en -restaurator Toon Lauwers (Hingene) restaureerde een vroeg-19de-eeuwse Parijse gitaar uit onze collectie naar bespeelbare toestand. Het was de eerste keer dat we een onbespeelbaar snaarinstrument speelklaar liet maken.

Meld je aan voor de nieuwsbrief