Overslaan en naar de inhoud gaan
© Frederik Beyens

Annemie Timmermans

Erfgoedbewaker

Het collectiestuk dat ik het meeste ga missen tijdens de restauratie: de Chitarra battente.

Foto: Ans Brys

Wat is je job in Museum Vleeshuis?

Als erfgoedbewaker hou ik toezicht in het museum. Je vindt mij ook regelmatig achter de balie, waar ik onze bezoekers verwelkom en hen verder help als ze vragen hebben.

Wat doe je nu het museum gesloten is?

Momenteel ondersteun ik regelmatig het onthaalteam van DIVA, onze buren. Maar af en toe werk ik ook nog in het Vleeshuis. Vanachter de balie ben ik het aanspreekpunt voor leveranciers en werklieden. Verder help ik mijn collega’s met het inpakken van collectiestukken en bereid ik mee de verhuis voor. 

Welk collectiestuk ga je het meeste missen en waarom?

Mijn keuze is gevallen op deze Chitarra battente, een Italiaanse gitaar uit de 18de eeuw die in Napels vervaardigd werd. Het instrument is prachtig versierd met verspreide bloemenmotieven en gestileerde motieven. Niet alleen het elegante uiterlijk, maar ook zijn klank raakt bij mij een gevoelige snaar.

“Deze gitaar voert me terug naar een onvergetelijk concert in AMUZ, waar de Italiaanse tenor Marco Beasley schitterde en Pino De Vittorio hem begeleidde op dit prachtige instrument. Dat optreden opende een hele nieuwe muzikale wereld voor me. Elke keer als ik in het Vleeshuis langs de 'chitarra' loop, komen die bijzondere herinneringen weer tot leven.”

Meld je aan voor de nieuwsbrief