“We maken het instrument na op een historische manier, om dan zowel het instrument als het klankbeeld te reconstrueren. Om te kunnen zien hoe het zou geklonken hebben...”
Paulien
De studenten aan het woord

Samen bouwen
Hoe klonk de gitaar van Bastien toen ze net gebouwd was? Om die vraag te beantwoorden, verdiepten de studenten zich in oude technieken, materialen en tools die de bouwers van toen gebruikten om hun instrumenten te maken.
“Wij zijn niet allemaal gitaarbouwers. Dus hebben we onze taken verdeeld naar wat het meest aanleunt bij de specialisatie van iedereen. Door onze kennis te bundelen bouwen we samen aan één instrument.”
Wies

Historisch vakmanschap
De studenten kozen er bewust voor om geen geavanceerde machines te gebruiken. Ook al zou dat de bouw van hun gitaar veel sneller laten verlopen. De focus ligt op het leerproces dat bij het historisch vakmanschap hoort.
“Het is belangrijk om het eerst te doen op de manier dat zij het gedaan hebben. Als je dat doet, merk je dat er via handwerk veel meer nuance gebracht kan worden, iets wat je met een machine niet zomaar kunt doen.”
Ernest
Meer dan een instrument: een erfgoedproject
Het resultaat is een bespeelbare gitaar waaruit opnieuw oude muziek klinkt en die volgens oude bouwtechnieken tot stand kwam. De kennis van dat vakmanschap stelt toekomstige generaties instrumentenbouwers in staat om kwaliteitsvolle instrumenten te blijven maken.
“Voor mij is het belangrijk om echt met het handwerk en vakwerk bezig te zijn. Omdat dat de kunstenaar dichter plaatst bij het kunstwerk, in plaats van dat er machines tussen zitten, of een industriële vorm of zoiets. Ik vind dat eigenlijk heel mooi. Het maakt het veel menselijker.”
Albert