Wat is je job in Museum Vleeshuis?
Ik ben brandmanager van het museum. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de marketing en communicatie. Samen met mijn collega Philip zorg ik ervoor dat Antwerpenaars en (inter)nationale bezoekers weten wat er allemaal te zien en beleven valt in Museum Vleeshuis.
Wat doe je nu het museum gesloten is?
Achter de schermen gaat het werk gewoon door: de mini-expo ‘TorenTunes’ in het Stadhuis, de torenbeklimmingen, de beiaardconcerten… allemaal activiteiten waarover we blijven communiceren. Tegelijk houden we onze fans en andere geïnteresseerden op de hoogte van de restauratiewerken: we informeren over wat er exact gebeurt met het gebouw en blijven verhalen vertellen over onze waardevolle collectie muziekinstrumenten en -objecten. Daarnaast denk ik mee na over het vernieuwde Museum Vleeshuis: voor welke doelgroepen maken we dit nieuwe museum? Wat willen zij zien en beleven en hoe bereiken we hen? Hoe maken we duidelijk aan ons publiek dat we een muziekmuseum zijn, zonder de verhalen van het eeuwenoude gebouw waarin we zitten te verloochenen? De komende jaren staan ook een nieuwe huisstijl, een nieuwe website en een knallende heropeningscampagne op het programma.
Welk collectiestuk ga je het meest missen en waarom?
Ik heb een bijzonder zwak voor deze ‘Klarinet d’amore’, gebouwd rond 1800 in Turijn. Ik hou van de klank van klarinetten en hobo’s. En een Italiaans exemplaar die de tonen van de liefde weet te vertolken, daar val ik voor. De kleur van het hout en de peervormige klankbeker onderaan maken deze grote klarinet bijzonder elegant. Het was ook in eigen tijd al een zeldzaam instrument: er is maar weinig muziek voor geschreven.
"Men denkt dat de bijzondere klankbeker is overgenomen van de ‘oboe d’amore’, een hobotype waarvoor componisten als Bach en Telemann schitterende muziek schreven. Heel blij dat ik dit instrument eens in mijn (gehandschoende) handen heb mogen houden, voordat het voor enkele jaren in het depot verdwijnt."