Overslaan en naar de inhoud gaan
© Frederik Beyens

De Marotel-gitaar (vroeg 19e eeuw)

Klankmeester Emma Wills

De romantische gitaar die te zien is op het schilderij Zondagmiddag op Sint-Anneke van Louis Van Engelen was de aanleiding om een gelijkaardige gitaar uit onze collectie opnieuw speelklaar te maken. Gitariste Emma Wills is ambassadeur van het instrument.

De gitaar is altijd al een zeer populair en toegankelijk instrument geweest. Vandaag kan je een gitaar kopen voor 50 euro of voor 50.000 euro. Dat verschil in klasse bestond ook in 1800.

Het instrument

De romantische gitaar uit eigen collectie werd gebouwd tussen 1820 en 1850 door Nicolaas Marotel. Het instrument is uniek omdat het een overgangsgitaar is. Na een periode met een heel uitgesproken aanwezigheid van luit en barokgitaar volgde een evolutie die naar onze nieuwe klassieke moderne gitaar heeft geleid. Daartussen zit de 19de eeuwse romantische gitaar.

Bijzonder is dat die overgangsgitaar gebouwd is met nieuwe materialen. Zo gebruikte men omwonden snaren in plaats van darm en in plaats van geknoopte frets zijn er al frets geplaatst, in dit geval in parelmoer. Ook de besnaring op het instrument is opvallend: geen dubbele koorden meer zoals bij barokgitaar en luit, maar enkele besnaring. Zo kon de gitaarspeler een meer uitgesproken en diepe basklank laten klinken.

Marotel gebruikte voor de bouw van zijn gitaar eerder kostbare materialen. Ook de decoratie is opvallend: een mooie parelmoeren randinleg, parelmoeren frets en een ivoren decoratie met ebbenhouten kam. Dat alles maakt de Marotel-gitaar meer dan een standaard gitaar.

Op onze vraag restaureerde gitaarbouwer en -restaurator Toon Lauwers (Hingene) de Marotel-gitaar naar bespeelbare toestand. Gitaarspeelster Emma Wills is ambassadrice van het instrument.

De klankmeester

Sinds 2017 is Emma Wills kind aan huis in Museum Vleeshuis. Emma nam deel aan verschillende vrije podia tijdens Museumnacht in 2017 en 2018 en speelde ook al enkele concerten in het museum. In coronatijden maakte ze samen met vier andere jonge musici muziek in het project De klank van het Vleeshuis. Emma staat bekend als een buitengewone en veelzijdige gitariste, niet alleen in haar programma's en projecten, maar ook in instrumentatie, aangezien ze de vihuela, chitarra battente, de romantische en de klassieke gitaar beheerst in haar diverse projecten en optredens.

Biografie

Emma werd geboren in Brasschaat (BE) in 1998 en begon op achtjarige leeftijd gitaar te spelen. Ze behaalde meerdere Masters' in Music Performance aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en het Koninklijk Conservatorium van Schotland, Glasgow. Wills studeerde onder begeleiding van de professoren Allan Neave, Matthew McAllister, Sasha Savaloni, Nico Couck en Roland Broux.

In 2022 was ze veelbelovend Jonge Musicus in 'De Twintigers' bij de nationale klassieke radio Klara en in 2023 Vocatio-Laureaat voor haar inzet om vergeten romantisch gitaarrepertoire nieuw leven in te blazen uitgevoerd op historische instrumenten met opmerkelijk vakmanschap en authenticiteit.

Naast haar boeiende soloprojecten speelt Emma Wills ook in verschillende succesvolle ensembles. Ze treedt op met Duo Como, Duo Leora, het Delta Baroque ensemble en werkt samen met celliste Octavie Dostaler-Lalonde. Ze treedt ook op in recitals op iconische locaties in Europa en de VS, waaronder het Ullapool Guitarfestival, festival Neuburg an der Donau, Concertgebouw Brugge, MA-Festival, Musica Devina, Waldenfestival, Bach in de Stad, Kamermuziekdagen Brugge, Drongenhofkapel, Festival Odegand, Gent Festival van Vlaanderen, MIM Brussel, culturele centra, Museum Vleeshuis, KMSKA, Island of Cumbrae, Maastricht, AMUZ, Klub Katarakt Hamburg, livestream voor IAWM Portland (VS), om er een paar te noemen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief