Dankzij het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, kon de Tuerlinckx-fagot worden aangekocht. De Koning Boudewijnstichting gaf de fagot in langdurige bruikleen aan Museum Vleeshuis.
Het instrument
De Belgische instrumentenbouwer Jean Arnold Antoine Tuerlinckx (1753-1827) vervaardigde de fagot in zijn atelier in Mechelen. Ze is uniek omdat het wereldwijd de enige nog bespeelbare is die Tuerlinckx maakte. Dit instrument is meteen ook de eerste Zuid-Nederlandse fagot uit de periode voor 1830 in de collectie van Museum Vleeshuis.
Tuerlinckx was op het einde van de 18de en aan het begin van de 19de eeuw de belangrijkste bouwer van blaasinstrumenten uit onze regio. Op het hoogtepunt werkten er maar liefst 40 ambachtslieden in de Tuerlinckx-ateliers. Het was een periode waarin blaasinstrumenten pijlsnel evolueerden. Deze fagot illustreert uitstekend de stroomversnelling waarin de technische ontwikkeling van dit instrument belandde omstreeks 1800. De door Tuerlinckx gebruikte stijl en techniek is sterk geïnspireerd door contemporaine Franse fagotten en van hoge kwaliteit. Kort nadat de fagot in bruikleen kwam, begon de zoektocht naar een musicus die de uitdaging wilde aangaan om het unieke instrument te bespelen. Museum Vleeshuis vond de ideale partner in de Australische fagottiste Lisa Goldberg.
De klankmeester
Lisa Goldberg studeerde af aan The Institute of the Arts (A.N.U.). Ze werkte een paar jaar als freelancer bij verschillende orkesten in Australië, waaronder het Adelaide Symphony Orchestra, Canberra Symphony Orchestra, Sydney Symphony Orchestra en het Australian Opera and Ballet Orchestra. Tijdens haar studie kreeg ze ook een aantal zeer invloedrijke masterclasses in het ANAM-programma (Australian National Academy of Music). Ze maakte kennis met de barokke en klassieke fagot door de getalenteerde en inspirerende Simon Rickard, en begon al snel met hem op te treden in het Australian Brandenburg Orchestra en het Australian Chamber Orchestra. In 2002 reisde ze naar Den Haag om historische fagotten te studeren aan het Koninklijk Conservatorium bij Donna Agrell met een beurs van de Ian Potter Foundation. Daar ontmoette ze veel musici en kreeg ze de kans om ervaring op te doen als orkest- en kamermusicus.
Ze treedt nu regelmatig op met veel verschillende instrumenten uit de renaissance, barok, klassiek en romantiek. Lisa heeft gewerkt met een aantal fantastische regisseurs en musici, waaronder Lars Ulrik Mortenson, Philippe Herreweghe, Jos van Imerseel, Skip Sempe, Sigiswald Kuijken, Philippe Pierlot, Marcel Ponseele, Masaaki Suzuki, Ian Bostridge, Sonia Prina, Richard Egarr, Richard Tognetti, Paul Dombrecht, Erin Helyard, Antony Walker, Marc Minkowski, Paul McCreesh, Rene Jacobs en vele anderen. Lisa speelt in de kamermuziekensembles Traffik Klassik en Winds Unlimited, en trad op als soliste met het Belgische ensemble Les Muffatti.