Werkkamer Wannes Van de Velde

De werkkamer van Wannes Van de Velde kreeg in 2019 een nieuwe thuis in Museum Vleeshuis. Naast muziekinstrumenten zijn er onder meer boeken, poesjepoppen, foto's, tekeningen en schilderijen te zien. Natuurlijk zitten er ook talrijke partituren en liedteksten in zijn handschrift tussen. Alles tezamen gaat het om bijna 1500 objecten die Wannes inspireerden of een reflectie zijn van zijn creatieve scheppingsproces.

foto: Bart Huysmans

Wannes en zijn 'schrijfkot'

Met zijn muziek en zijn liedteksten was zanger, dichter en beeldend kunstenaar Wannes Van de Velde (1937-2008) de stem en het geweten van Antwerpen en zijn inwoners. Vanaf 1978 schreef Wannes die muziek en liedteksten voornamelijk in zijn werkkamer - zijn 'schrijfkot' zoals hij het zelf noemde - in zijn woning aan de Antoon Van Dijckstraat 34, bij het Antwerpse Stadspark.

"Ik wil deze nacht in de straten verdwalen,
de klank van de stad maakt mijn ziel amoureus."

Thuis in het Vleeshuis

De werkkamer kreeg een plek op de eerste verdieping van het Vleeshuis, met zicht op de omliggende smalle straten en de toren van de Sint-Pauluskerk. Naast muziekinstrumenten zijn er onder meer boeken, poesjepoppen, foto's, tekeningen en schilderijen te zien. Natuurlijk zitten er ook talrijke partituren en liedteksten in zijn handschrift tussen. Alles tezamen gaat het om bijna 1500 objecten die Wannes inspireerden of een reflectie zijn van zijn creatieve scheppingsproces. Bijzonder zijn een schilderij en enkele tekeningen van het Vleeshuis gemaakt door Wannes' moeder Stéphanie De Wilde en de 12-jarige Wannes zelf.

Wannes komt thuis

Wannes' wortels lagen in de straten rond het Vleeshuis, in het oude schipperskwartier. Daar werd Wannes (Wim) Van de Velde in 1937 geboren en groeide hij op. Zijn eerste eigen lied, het Lied van de Neus, werd ingegeven door de afbraak van de Vleeshuiswijk. En het poppentheater van de Poesje van de Reep (in de Repenstraat, naast het Vleeshuis) vormde de inspiratie voor Wannes' eigen poesjepoppen.

Met de verhuis van de werkkamer naar het Vleeshuis is Wannes eindelijk weer in de buurt waar hij thuishoort, aldus Wannes' goede vriend en biograaf Dree Peremans (overleden in 2022).

Wannes blijft

Dat de werkkamer naar Museum Vleeshuis komt, is te danken aan Christa Van de Velde, de weduwe van Wannes, en aan de vzw Erfgoed Wannes Van de Velde, die de nalatenschap van Wannes wil bewaren en uitdragen. Samen met hen zet Museum Vleeshuis een werking rond de werkkamer op. In het najaar van 2021 stond de focusexpo in het museum en de concertenreeks Woensdagklanken volledig in het teken van Wannes Van de Velde. In dat jaar maakte Radio 1 ook in opdracht van Museum Vleeshuis een podcast rond de invloed en de betekenis van deze veelzijdige Antwerpenaar.

Praktisch

De werkkamer kwam naar Museum Vleeshuis dankzij de vzw Erfgoed Wannes Van de Velde.