Overslaan en naar de inhoud gaan
© Frederik Beyens

Philip Barbaix

Communicatiemedewerker

Het collectiestuk dat ik het meeste ga missen tijdens de restauratie: de schalbeker van een buccin (militaire trombone).

Foto: Ans Brys

Wat is je job in Museum Vleeshuis?

Als communicatiemedewerker breng ik de werking van het museum onder de aandacht van een breed publiek. Dat doe ik samen met mijn collega Marleen.

Wat doe je nu het museum gesloten is?

Terwijl we met z’n allen nadenken over hoe het nieuwe muziekmuseum er zal uitzien en voor wie we dat maken, gaat het werk gewoon verder. We bereiden tal van activiteiten voor, denk bijvoorbeeld aan een nieuwe reeks torenbeklimmingen. Er zijn een aantal spannende projecten die stilaan vorm krijgen zoals de creatie van nieuwe en de restauratie van historische muziekinstrumenten. Ondertussen blijven we verhalen delen over onze collectie, dat unieke gebouw en de restauratie. Ook tijdens de sluiting, is er meer dan genoeg om over te vertellen.

Welk collectiestuk ga je het meeste missen en waarom?

Vanuit mijn werk ben ik altijd op zoek naar een goed verhaal. En dat start vaak met een intrigerend beeld. Toen ik in de kelderverdieping deze slangenkop met opengesperde muil zag, was mijn aandacht onmiddellijk getrokken. Het object is een schalbeker die op een militaire trombone (buccin) geplaatst wordt. Het instrument werd ontworpen tijdens de Franse revolutie en zou geïnspireerd zijn op een militair model uit het antieke Rome. Twee periodes uit de geschiedenis die op z’n zachtst gezegd tot de verbeelding spreken.

"Deze klankbeker heeft veel om geliefd te zijn: ‘the looks’ én ‘the history’. Behalve dan ‘the sound’ misschien, want naar verluidt zou hij verschrikkelijk klinken. Hoe dan ook, een instrument met een goed verhaal."

Meld je aan voor de nieuwsbrief