Overslaan en naar de inhoud gaan
© Frederik Beyens

Timothy De Paepe

Museumdirecteur

Het collectiestuk dat ik het meeste ga missen tijdens de restauratie: de Antwerpse klavecimbels.

Foto: Ans Brys

Wat is je job in Museum Vleeshuis?

Ik ben directeur van het museum. Dat betekent dat ik leiding geef aan het team en dat ik verantwoordelijk ben voor zowel het inhoudelijke als het zakelijke beleid. Eerder was ik in het museum aan de slag als conservator.

Wat doe je nu het museum gesloten is?

Hoewel de museumdeuren voor bezoekers gesloten zijn, gaat het werk achter de schermen volop door. Samen met het hele museumteam werk ik aan de voorbereiding van de restauratie van het Vleeshuis. Dat betekent plannen, budgetten opstellen, vergaderen met architecten en de projectleider van Vespa… Daarnaast werk ik met veel partners aan de invulling van het vernieuwde museum na de restauratie.

Het is een unieke kans om als directeur zo’n transformatie te mogen begeleiden – iets wat je in je carrière misschien maar één keer meemaakt. Ondertussen blijven ook de gewone museumtaken lopen. We hebben namelijk tal van plannen voor de periode waarin het museum gesloten is.

Welk collectiestuk ga je het meeste missen en waarom?

Bij muziekliefhebbers is Museum Vleeshuis internationaal beroemd om zijn prachtige Antwerpse klavecimbels en virginalen. Het zijn instrumenten van beroemde bouwers als Andreas Ruckers, Joannes Couchet en Joannes Daniel Dulcken. Maar ook van een minder bekende bouwer zoals Petrus Britsen, die dit instrument bouwde. Gelukkig hoef ik ze niet allemaal te missen. Twee klavecimbels blijven te bewonderen in onze Muziekkamer in het Snijders&Rockoxhuis, en het Dulckenklavecimbel verhuist mee naar onze tijdelijke kantoren.

"Klavecimbels zijn voor mij een poort tot de (klank)wereld van bijvoorbeeld Christoffel Plantijn of Peter Paul Rubens."

Meld je aan voor de nieuwsbrief