Over de opname
De 18e eeuw kende een dynamische muzikale scène waarin veel experiment gepaard ging met respect voor geaccepteerde tradities. In het kielzog van de Franse danssuite en de nieuwe Italiaanse solosonate ontstond een breed scala aan hybride vormen: niet alleen sonates met afwijkende vormen en suites waarin Franse karaktertitels plotseling plaats maakten voor Italiaanse tempoaanduidingen, maar ook alles daartussenin. Korneel Bernolet presenteert hier een bloemlezing van Europese 'gecompileerde' sonates in de vorm van of afgeleid van suites, naast contrasterende composities die de echte sonatevorm zochten. Hij bespeelt het magistrale Joannes Daniel Dulcken klavecimbel uit 1747, waarvan hij de ambassadeur en titularis is.
Korneel Bernolet bespeelt het klavecimbel van Joannes Daniel Dulcken (Antwerpen, 1747) uit de collectie van Museum Vleeshuis (permanente bruikleen van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen).
Korneel aan het werk
Beluister
Te koop
- In de platenwinkel
- Online
Tracklist
Joseph-Hector Fiocco, Pièces de clavecin, Op. 1: "Italian Sonata" in G Major
- Adagio
- Allegro
- Andante
- Vivace
Carl Philipp Emanuel Bach, Sonata in G Minor H.47, Wq. 65/17
- Allegro - Allegro
- Adagio
- Allegro Assai
Georg Anton Benda, Sei Sonate per il cembalo solo: Sonata No. 4 in F Major
- Allegretto Assai Moderato
- Largo, Sempre Piano
- Presto
Francesco Geminiani, Pièces de clavecin tirées de différens Ouvrages: "Sonata" in G Minor
- Tendrement (Affettuoso)
- Vivement (Allegro Assai)
- Menuet
Jacques Duphly, Pièces de clavecin Livre 2: "Sonata" in D Major
- La Victoire (Vivement)
- La De Villeroy (Hardiment)
- La Félix (Noblement)
- La De Vatre (Hardiment)