BBC / Company productions Ltd

Opname Reith Lecture BBC4 met Hilary Mantel

Op 1 juni was BBC4 te gast in museum Vleeshuis. Hilary Mantel gaf die dag één van haar Reith Lectures. Op 27 juni hoor je dit op radio BBC4.

Reith Lectures

De Reith Lectures zijn in de Britse wereld een begrip: ze bestaan al meer dan een halve eeuw en gingen voor het eerst in de ether in 1948. Ze zijn genoemd naar de eerste directeur van de BBC, Sir John Reith.

Het is altijd een prominente persoonlijkheid uit de culturele (meestal literaire of filosofische) wereld die centraal staat. Dit jaar is Hilary Mantel aan de beurt. Ze gaat in vijf lezingen op zoek naar de bestaansredenen en het nut van historische fictie.

Gezocht: een Antwerps gebouw uit de vroege 16de eeuw

De BBC was voor deze opnames op zoek naar een vroeg-16de eeuws gebouw in Antwerpen.

Thomas Cromwell, de hoofdpersoon in Mantels roman ‘Wolf Hall’, was immers in het eerste kwart van de 16de eeuw regelmatig in Antwerpen als vertegenwoordiger van wolhandelaars. Hij heeft dus hoogstwaarschijnlijk het nagelnieuwe Vleeshuis (gebouwd in 1501-1504) gezien …

Silence grips the town

De derde van vijf lezingen werd opgenomen in museum Vleeshuis.

De jonge Poolse schrijfster Stanislawa Przybyszewska sterft door haar obsessie voor geschiedenis.

Przybyszewska was een getalenteerde schrijfster en schreef vooral boeken en toneelstukken over de Franse revolutie, vooral de revolutionaire leider Robespierre kwam veelvuldig voor in haar boeken.

Ze koos er voor om afgezonderd en in armoede te gaan leven en ze stierf - onbekend - in 1934. In tegenstelling tot de schrijfster, bleef haar werk wel onder de aandacht. Was haar toewijding het allemaal waard? Er werden meerdere doodsoorzaken gevonden, maar eigenlijk stierf ze aan Robespierre.