Overslaan en naar de inhoud gaan

Beiaardconcert: Feathers

Door gastbeiaardiers Jasper Depraetere (B) & Oleksandra Makarova (UA)

Jasper Depraetere brengt enkele klassieke nummers uit Die Zauberflöte en het Zwanenmeer, en het moderne beiaardwerk ‘The Vermilion Bird of the South’ van Jeroen Malaise. Oleksandra sluit de avond af met Händel en beiaardmuziek van onder andere Jef Rottiers en Geert D’hollander.

    maandag 29 juli 2024 van 20:00 tot 21:00

Programma

  1. Scènes van Papageno* - Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
    Selectie uit de opera ‘Die Zauberflöte’
     
  2. Zwanenmeer Suite, Op. 20a, TH. 219* - Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893) 
    • Scène
    • Valse
    • Dans van de zwanen
    • Czardas: Hongaarse dans
       
  3. The Vermilion Bird of the South* - Jeroen Malaise (°1971)
  4. Suite in d (HWV 448)** - G. F. Handel
  5. Tarantella ** - Geert D'hollander (1965)
  6. Sicilienne ** - Ronald Barnes (1927-1997)
  7. Sprookje ** - Jef Rottiers (1904-1985)
  8. uit "Swinging suite" nr. 2: Irish Air ** - Geert D'hollander (1965)
  9. Ballade voor Beiaard ** - Jef Rottiers (1904-1985)

* Jasper Depraetere
** Oleksandra Makarova

Arrangementen

Jasper Depraetere (1, 2)

Luisterplekken

Op verschillende plekken in de stad kan je in alle rust genieten van dit beiaardconcert. Probeer een plek te bemachtigen in de buurt van Museum Vleeshuis: op de Ruckersplaats of de Bullinckplaats. Je kan ook terecht in één van de kleine straatjes rond de kathedraal, bijvoorbeeld in De Vlaeykensgang. Andere goede luisterplekken zijn de Grote Markt, de Groenplaats en de Handschoenmarkt, op voorwaarde dat er geen evenementen doorgaan.

Mag het iets meer zijn?

Reserveer dan een betalende luisterplek in de idyllische binnentuin van de 18de-eeuwse Hofkamer, een pronkkamer in rococostijl op een boogscheut van de kathedraal. In de prijs is ook een bezoek aan de Hofkamer met audioguide inbegrepen.

Lees meer

Over Jasper Depraetere

Jasper Depraetere (°2000) ontdekte zijn passie voor de beiaard op negenjarige leeftijd, onder begeleiding van Koen Van Assche. Na zijn afstuderen aan de Podiumacademie in Lier, vervolgde hij zijn opleiding aan de Koninklijke Beiaardschool in Mechelen, waar hij in 2018 met glans zijn diploma behaalde. Hij bekroonde zijn studie met een masterdiploma aan LUCA School of Arts, campus Lemmens in Leuven, en verfijnde zijn vaardigheden als master in de kamermuziek. Jasper won verschillende prijzen, waaronder de Internationale Jeugdbeiaardwedstrijd in Deinze en behaalde de tweede plaats en de publieksprijs op de Internationale Beiaardwedstrijd Koningin Fabiola. Voor die laatste wedstrijd werd hij aangesteld als wedstrijdcoördinator voor de editie in 2024 door de Koninklijke Beiaardschool in Mechelen. Hij treedt regelmatig op in binnen- en buitenland. Zo is hij in 2025 te gast op het Festival New Music in Chicago waar hij masterclasses zal verzorgen op de University of Chicago. Jasper is sinds 2020 aan de slag als adjunct-stadsbeiaardier van Lier (België). Het is zijn wens om de klokken telkens opnieuw tot leven te wekken door een gevarieerd repertoire en een verhalend en dynamisch spel.

Over Oleksandra Makarova

Oleksandra Makarova werd geboren op 23 augustus 2004 en woont in Mukachevo, Oekraïne. Ze studeert momenteel aan de P. Tsjaikovski Nationale Muziekacademie aan de faculteiten piano en percussie-instrumenten en aan de Koninklijke Beiaardschool in Mechelen (klas van E. Sadina). Op 19-jarige leeftijd werd Oleksandra winnares van verschillende regionale, nationale en internationale festivals en wedstrijden, waarbij ze tegelijkertijd verschillende instrumenten bespeelde. In mei 2022 werd ze 1e laureate op de Internationale Beiaardwedstrijd in Doornik. Oleksandra Makarova heeft herhaaldelijk opgetreden met vele beroemde musici uit de regio. Ze treedt vaak op als soliste met vele koper- en symfonieorkesten van het land. Ook heeft ze herhaaldelijk soloconcerten gegeven, waar ze telkens verschillende instrumenten bespeelt.

Over de beiaard

De muziek van de Antwerpse kathedraaltoren is een belangrijk thema in Museum Vleeshuis. Het gaat immers om de klanken die de gewone burgers dagelijks hoorden in de stad. Muzikale modes en smaken werden voor een groot deel bepaald door de beiaard. Hoe dat allemaal in zijn werk ging, kom je in het museum te weten.

Meld je aan voor de nieuwsbrief