Beiaardconcert: Orff's Dance, virtuoze orkest- en pianomuziek

Door stadsbeiaardier Liesbeth Janssens (B) en Rosalie D’hollander (B)

Met Hemony Duo trekken Liesbeth Janssens en Rosalie D’hollander alle registers open met gekende klassiekers bewerkt voor 4-handig beiaard.

maandag 5 augustus 2024 van 20:00 tot 21:00

1. Uit vioolconcerto BWV 1042 - J.S. Bach (1685-1750) arr. Bob van Wely

• Allegro Moderato

2. Uit Italiaans concerto - J.S. Bach (1685-1750) arr. Annie Gao
    • Allegro

3. Uit Ludus Modalis - Geert D’hollander (1965)
    • Reflecting on thoughts
    • Invention
    • Rippling Water
    • Sorry, no time!
    • Orff’s Dance

4. Pavane - Gabriël Fauré (1845-1924)
  5. Dance Macabre - Camille Saint-Saëns (1835-1923)
  6. Chidori Meimei (2016) - Geert D’hollander (1965)
    • Meditatie gebaseerd op oude Japanse volksliedjes

7. La Vida Breve: Spaanse dans - Manuel de Falla (1876-1946)
  8. Pour le piano - Claude Debussy (1862-1918)
  9. The Moldau - Bedrich Smetana (1824-1884)

Luisterplekken

Op verschillende plekken in de stad kan je in alle rust genieten van dit beiaardconcert. Probeer een plek te bemachtigen in de buurt van Museum Vleeshuis: op de Ruckersplaats of de Bullinckplaats. Je kan ook terecht in één van de kleine straatjes rond de kathedraal, bijvoorbeeld in De Vlaeykensgang. Andere goede luisterplekken zijn de Grote Markt, de Groenplaats en de Handschoenmarkt, op voorwaarde dat er geen evenementen doorgaan.

Mag het iets meer zijn?

Reserveer dan een betalende luisterplek in de idyllische binnentuin van de 18de-eeuwse Hofkamer, een pronkkamer in rococostijl op een boogscheut van de kathedraal. In de prijs is ook een bezoek aan de Hofkamer met audioguide inbegrepen.

Over Hemony Duo

Oorspronkelijk bestaande uit Geert D’hollander en Liesbeth Janssens, heeft het Hemony-Duo een nieuw elan gekregen met dochter Rosalie D’hollander.

Liesbeth Janssens

Liesbeth Janssens (België, 1971) is stadsbeiaardier van Antwerpen en Lommel, pianodocente en componist. Ze studeerde beiaard aan de Koninklijke Beiaardschool, piano en beiaard aan het Lemmensinstituut in Leuven, en behaalde in 1997 het Meesterdiploma. Ze won verschillende beiaardwedstrijden (o.a. Springfield Illinois (2001), en Rotterdam (1996)) en gaf gedurende meer dan 25 jaar concerten in Europa en Amerika. Ze zetelde vele jaren in het bestuur van de Vlaamse Beiaardvereniging en de Wereldbeiaardfederatie. Ze schrijft ook beiaardmuziek, en kreeg opdrachten van o.a. de Universiteit van Yale (2021) en Chicago (2024).

Rosalie D’hollander

Rosalie D'hollander begon haar beiaardstudies op vroege leeftijd en speelde vaak beiaard samen met vader of moeder in eenvoudige duetten. Op haar 10de ging ze naar de Koninklijke Beiaardschool waar ze enkele jaren studeerde bij Elena Sadina. Verder volgde ze piano en zang aan de Muziekhumaniora van Turnhout. Momenteel studeert ze zang bij Anne Cambier, en ook piano, harmonie en orkestdirectie aan het Muziekconservatorium van Antwerpen. Ze gaf in duo-verband beiaardconcerten in de Verenigde Staten, Canada, België en Nederland. Als zangeres is ze verbonden aan Mélodique, een meerstemmig trio van 3 jonge zangeressen begeleid op piano die eigen meerstemmige bewerkingen uitvoeren van bestaande pop-, folk- en jazzmuziek.

Over de beiaard

De muziek van de Antwerpse kathedraaltoren is een belangrijk thema in Museum Vleeshuis. Het gaat immers om de klanken die de gewone burgers dagelijks hoorden in de stad. Muzikale modes en smaken werden voor een groot deel bepaald door de beiaard. Hoe dat allemaal in zijn werk ging, kom je in het museum te weten.