Beiaardconcert: Vrienden uit andere delen van de wereld

Door gastbeiaardiers Peter Bray (AUS) & Annie Gao (USA)

De jonge beiaardtalenten Peter Bray en Annie Gao verwennen je met enkele beiaardpreludes, sonates en nostalgische klassiekers van Berlin tot Gershwin. Ze sluiten de avond af met een dromerige sonatine en een heftige Ciacona!

maandag 12 augustus 2024 van 20:00 tot 21:00

1. Preludio III * - Matthias Vanden Gheyn (1721-1785)
  2. Preludio V ** - Matthias Vanden Gheyn (1721-1785)
  3. Sonate a cimbalo solo * - Sybrandus van Noordt (1659-1720)
  4. uit Sonate I voor Viool, BWV 1001 ** - J.S. Bach (1685-1750)
    • Fuga

5. uit Sonate KV 310 ** - W.A. Mozart (1756-1791)
    • Allegro Maestoso

6. Cheek to Cheek * - Irving Berlin (1888-1986)
  7. Over the Rainbow * - Harold Arlen (1905-1986)
  8. La Vie en Rose * - Luis Gugliemi (1916-1991)
  9. The Man I Love (gebaseerd op P. Granger) ** - George Gershwin (1898-1937)
  10. Sonatine ** - Stefano Colletti (1973°)
  11. Ciacona * - Geert D’hollander (1965°)

* Annie Gao
** Peter Bray

Toelichting

• 1 t/m 2: Beiaard Preludes; 3 t/m 5: Drie Sonates; 6 t/m 9: Nostalgische en herkenbare klassiekers; 10 t/m 11: Een modern einde

Bewerkingen

• 3 Bernard Winsemius; 4 Arie Abbenes; 5 Jasper Depraetere; 6, 7 & 8 Annie Gao; 10 Peter Bray

Luisterplekken

Op verschillende plekken in de stad kan je in alle rust genieten van dit beiaardconcert. Probeer een plek te bemachtigen in de buurt van Museum Vleeshuis: op de Ruckersplaats of de Bullinckplaats. Je kan ook terecht in één van de kleine straatjes rond de kathedraal, bijvoorbeeld in De Vlaeykensgang. Andere goede luisterplekken zijn de Grote Markt, de Groenplaats en de Handschoenmarkt, op voorwaarde dat er geen evenementen doorgaan.

Mag het iets meer zijn?

Reserveer dan een betalende luisterplek in de idyllische binnentuin van de 18de-eeuwse Hofkamer, een pronkkamer in rococostijl op een boogscheut van de kathedraal. In de prijs is ook een bezoek aan de Hofkamer met audioguide inbegrepen.

Over Peter Bray

Peter Bray is Senior Beiaardier aan de Nationale Beiaard in Canberra, Australië. Nadat hij in 2022 een cum laude graad in Muziek behaalde aan de Australian National University, studeerde Peter in 2023 af aan de Koninklijke Beiaardschool 'Jef Denyn' in Mechelen, België, en begon hij in de zomer aan een reis waarbij hij concerten gaf in heel België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Peter behaalde de 5e plaats in de prestigieuze Royal Queen Fabiola International Carillon Competition in 2019 en is enthousiast over de mogelijkheid om in juli 2024 opnieuw deel te nemen.

Hij omarmt een breed scala aan muzikale stijlen en gelooft in het programmeren van stukken die iedereen aanspreken, van de tijdloze composities van Bach tot de iconische melodieën van Star Wars. Naast zijn optredens is Peter secretaris van de Carillon Society of Australia en vertegenwoordigt hij de World Carillon Federation (WCF) als afgevaardigde. Daarnaast heeft hij een positie in het Executive Committee van de WCF en is hij onlangs toegetreden tot de gewaardeerde Friends of the Bathurst War Memorial Carillon.

Over Annie Gao

Annie is een beiaardier en software-ingenieur uit de zonnige buitenwijken van Zuid-Californië. Ze begon haar beiaardstudie aan de Yale University Guild of Carillonneurs, waar ze les kreeg van Ellen Dickinson en waar ze in haar laatste jaar zetelde als co-voorzitter. Ze voltooide haar GCNA Beiaardier-examen in 2020 en studeerde in mei 2021 af aan Yale met een gecombineerde B.S./M.S. in computerwetenschappen. Ze had toen het enorme voorrecht om haar beiaardstudies voort te zetten in Europa en de VS, bij Geert D’hollander, Boudewijn Zwart en Eddy Marien. In haar vrije tijd houdt Annie van competitieve pingpong, puzzels en hersenkrakers, en mogelijkheden om haar fascinerend slecht richtingsgevoel te verkennen en hopelijk te verbeteren.

Amerikaanse beiaardmaestro's

Iedereen kent de beiaard vooral als een instrument van de Lage Landen. Toch is er de laatste jaren veel interesse vanuit de Verenigde Staten. Maar liefst vijf Amerikaanse beiaardiers spelen dit jaar tijdens de zomerse beiaardconcerten in de Antwerpse klokkentoren. Hoe komt dat?

Op veel Amerikaanse universiteitscampussen staat een toren die speciaal is gebouwd voor een beiaard. Vaak gaat het om een schenking van een rijke mecenas die het instrument in Europa heeft ontdekt. Lokaal wordt de beiaard gepromoot als een concertinstrument. Het aantal studenten dat de beiaard zo ontdekt is heel groot. Elk jaar is er een intensieve selectieprocedure voor de lokale beiaardklas, waar alleen de meest getalenteerde muzikanten worden toegelaten. Een aantal van deze studenten raakt zo gepassioneerd dat ze na hun studies naar de Mechelse Beiaardschool komen om het felbegeerde beiaarddiploma te behalen.

Over de beiaard

De muziek van de Antwerpse kathedraaltoren is een belangrijk thema in Museum Vleeshuis. Het gaat immers om de klanken die de gewone burgers dagelijks hoorden in de stad. Muzikale modes en smaken werden voor een groot deel bepaald door de beiaard. Hoe dat allemaal in zijn werk ging, kom je in het museum te weten.