Charles (Karel) Kadel was afkomstig uit Amsterdam, maar vestigde zich kort voor 1827 in Brussel, toen onderdeel van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Rond die tijd bouwde hij de tafelpiano uit onze collectie.
Het instrument
Tafelpiano’s waren in de 19de eeuw bijzonder populaire instrumenten. Niet alleen waren ze betaalbaarder dan vleugelpiano’s, ze waren ook praktischer: dichtgeklapt konden ze als tafel dienen en pasten ze perfect in de salons van de burgerij. Halverwege de 19e eeuw werd de staande piano echter populairder, waardoor de tafelpiano steeds meer naar de achtergrond verdween.
In opdracht van het museum wordt het instrument in 2024-2025 gerestaureerd door Bart Houtgraaf & zijn bedrijf Piano’s Andriessen (Haarlem). Pianist Thomas Boodts is ambassadeur van het instrument.
De klankmeester
Sinds 2017 is Thomas Boodts kind aan huis in Museum Vleeshuis. Hij heeft heel wat ervaring zowel op historische als op eigentijdse instrumenten en wordt veelvuldig gevraagd als pianobegeleider voor zangvoorstellingen, zowel voor internationale audities als voor zangwedstrijden. De geknipte persoon dus als ambassadeur voor onze Graf-pianoforte.
Dat Thomas zijn afstudeerproject in het museum presenteerde, maakt de band tussen klankmeester en museum alleen maar hechter.
Biografie
Thomas Boodts begon zijn muzikale studies op vijfjarige leeftijd met vioollessen. Na piano-onderricht van zijn vader vervolledigde hij zijn opleiding als muzikant aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.
Hij specialiseerde zich in uitvoeringen op historische instrumenten, met een focus op het vroegromantische repertoire. Thomas volgde lessen en masterclasses in Italië (Piano Academy Imola) en na zijn studies ook in Noorwegen met Leif Ove Andsnes en Christian Ihle Hadland (Jiri Hlinka Piano Academy) en in Parijs bij Maciej Pikulski.