Het instrument
In 1884 voltooide de Parijse pianobouwer Pleyel, Wolff & Cie een prachtige vleugelpiano. Tien jaar later arriveerde het instrument in Antwerpen. Sinds de vroege 20ste-eeuw wordt de piano verbonden met de naam van niemand minder dan Peter Benoit (1834-1901), componist, dirigent en oprichter van het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.
Sinds 1967 bewaren we de ‘Benoit-Pleyel’ in permanente bruikleen van het Conservatorium. In de loop der jaren raakte het instrument echter onbespeelbaar. In 2020-2021 lieten we, in samenspraak met het Conservatorium en dankzij het Peter Benoit Fonds, het instrument naar bespeelbare toestand restaureren door Yannick Wijnants van Atelier Herkenrode. Het doel: dit muzikaal erfgoed opnieuw laten klinken, zodat ook toekomstige generaties kunnen kennismaken met de laat-19de-eeuwse klankwereld van Peter Benoit en zijn tijdgenoten. Een opdracht die ambassadeur Jeroen Malaise op zich neemt.
De klankmeester
Als pianist-componist en docent aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen vonden we in Jeroen Malaise de perfecte klankmeester voor de Peter Benoit-Pleyel. In het academisch werk van Jeroen speelt de Pleyel concertvleugel een belangrijke rol. Hij richt zich hierbij op het profiel en de improvisatiepraktijken van 19de-eeuwse pianist-componisten. In het verleden componeerde en voerde Jeroen al tal van preludes uit op de Pleyelvleugel.
Biografie
Jeroen Malaise (°1971, Antwerpen, België) is pianist-componist en docent aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Als performer is hij gefascineerd door verschillende tradities en vormen van improvisatie. Zijn concerten brachten hem naar podia en happenings over de hele wereld: van Wiener Konzerthaus en Royal Opera House Londen, tot National Arts Centre Ottawa en Beijing Music Festival. In projecten als Cobane Collective en Congo Echoes verkent hij verbanden tussen muziekstijlen uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Jeroen bespeelde van jongs af aan verschillende toetsinstrumenten, waaronder klavichord, klavecimbel en piano. Hij studeerde bij Jan Vermeulen, Jacques Detiège, Remy Syrier, Wim Henderickx, Luc Van Hove en behaalde master- en bachelordiploma's met de hoogste en grootste onderscheidingen voor piano, klavecimbel en compositie. Hij volgde lessen barok en klassieke improvisatie bij Ewald Demeyere en jazzpiano bij Christoph Erbstösser.
Hij bracht twee albums uit met eigen composities: Keyboard Works Part 1 en Keyboard Works Part 2: Nomadic Cycle (Etcetera Records). Als componist richt hij zich voornamelijk op het klavier, maar hij heeft ook composities voor andere instrumenten. Hij is ambassadeur van de Pleyel Concertvleugel (1884) van het Museum Vleeshuis Antwerpen.
Aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen is Jeroen vakgroepvoorzitter creatief ondernemen en begeleidt hij afstudeerprojecten van masterstudenten. Als docent en onderzoeker is hij gespecialiseerd in improvisatietechnieken aan het klavier. Naast het geven van lezingen en masterclasses is hij voorzitter van de stuurgroep van Metric (modernizing European higher music education through improvisation). Zijn muzikale ondernemingen hebben hem verschillende nationale en internationale prijzen opgeleverd.