Zien

Museum Vleeshuis blikt terug op achthonderd jaar muziek en dans in de stad. We dompelen je onder in de verhalen van vroegere speellieden, tonen hoe muziekinstrumenten gemaakt worden, nemen je mee naar de allereerste bals en operaoptredens … en laten je vooral genieten van heel veel mooie klanken.

Gebouw en collectie

De collectie van het museum telt bijna 3.000 muziekobjecten. De hele collectie kan je nu online raadplegen.

NAAR COLLECTIE ONLINE

Een monumentaal gebouw

De geschiedenis van het Vleeshuis gaat terug tot diep in de middeleeuwen. Het gebouw, dat meer dan vijf eeuwen oud is, was ooit nog een gildehuis en vleeshal en biedt vandaag onderdak aan een muziekmuseum.

Vaste collectie

Onze vaste collectie doopten we ‘Klank van de Stad’: ze bundelt verschillende thema’s – van speellieden, over muziekdrukkunst, tot concerten en dans – en neemt je mee op een muzikale reis door het Antwerpse verleden.

Hoogtepunten

Sommige opstellingen in ons museum mag je gewoon niet missen – van een oude klokkengieterij, over een danszaal van weleer, tot een kindvirginaal waarvan er maar en paar ter wereld bewaard bleven.

Onze collectie groeit

De collectie van het Vleeshuis breidt nog steeds uit. Ontdek hier welke objecten er onlangs aan de collectie werden toegevoegd.

Werkkamer Wannes Van de Velde

De werkkamer van Wannes Van de Velde kreeg in 2019 een nieuwe thuis in Museum Vleeshuis. Alles tezamen gaat het om bijna 1500 objecten die Wannes inspireerden of een reflectie zijn van zijn creatieve scheppingsproces.

Collectie op reis

De muziekinstrumenten en andere objecten uit onze collectie gaan ook wel eens graag op reis, naar binnen- en buitenland. Op deze pagina ontdek je welke objecten op dit ogenblik elders te zien zijn.

Collectie buiten de muren

Antwerpen Klavecimbelstad

De klank van de stad van Christoffel Plantijn en Peter Paul Rubens? Dat is de klank van klavecimbels! Onder de titel Antwerpen Klavecimbelstad bracht het museum tussen 2018 en 2020 dat rijke verleden en die bijzondere collectie tot leven met kunsthistorisch onderzoek, concerten, lezingen, publicaties, (focus)tentoonstellingen en opnames.

De familie Duarte

Te gast in het Snijders&Rockoxhuis

De familie Duarte was een van de meest muzikale families uit het 17de-eeuwse Antwerpen. Sinds 2018 laten het Museum Vleeshuis en het Snijders&Rockoxhuis je kennismaken met deze vergeten muzikale Antwerpenaren in de Muziekkamer in het Snijders&Rockoxhuis.

Beiaardconcerten

Klank in de stad? Dat moet de beiaard zijn!

Het hele jaar door bespelen onze stadsbeiaardiers Koen Van Assche en Liesbeth Janssens de beiaard. Zo houden ze deze traditie in ere. Bij bijzondere gelegenheden, zoals plechtige ontvangsten en herdenkingen, vraagt het stadsbestuur hen soms om aangepaste muziek te brengen.

Ook interessant

Museum Vleeshuis steunt vakmanschap

Denkende handen aan het werk

Vakmanschap steunen, dat doen we door het borgen, documenteren, beschermen en stimuleren van instrumentenbouw. Samen met bouwers en musici creëren we instrumenten en muziek. Zo blijft ons kostbare muziekerfgoed levende materie.

Museum Vleeshuis op Google Arts & Culture

Vanop je tablet een wandeling maken door een muzikaal schilderij? Een klavecimbel onderzoeken vanuit je zetel? Tussen de snaren duiken van een piano? Dankzij Google Arts & Culture ontdek je hoogtepunten uit de collectie van Museum Vleeshuis vanaf nu op een heel andere manier.

Tijdelijk te gast

Een muzikale zondagmiddag op Sint-Anneke

Een bijzondere bruikleen

Antwerpen, 1887. Een zondagnamiddag. Een groep vrienden komt samen op Linkeroever, naast Café Belvédère. Een gitarist speelt een lied, terwijl de zon schijnt en het bier rijkelijk vloeit. Dit is de setting van 'Zondagmiddag op Sint-Anneke' een schilderij van Louis Van Engelen.

Bekijk ook

Doen

Museum Vleeshuis is allesbehalve een klassiek instrumentenmuseum. We nemen je mee op een boeiende reis door een muzikaal verleden. Plan je een bezoek alleen, met je gezin, met een groep, klas of school? Bekijk hier ons aanbod.

Luisteren

Museum Vleeshuis brengt graag muziek in je leven. Met concerten in het museum, de beiaard en met afspeellijsten voor bij je thuis.

Museum gesloten? Bezoek ons online

Museum Vleeshuis bij je thuis

Online zijn we altijd open. Breng een virtueel bezoek aan het museum, ontdek de collectie van Museum Vleeshuis vanuit je luie zetel, bekijk een Woensdagklankenconcert of luister naar de klank van Museum Vleeshuis op Spotify.

Doorzoek onze collectie online

De collectie van het museum telt bijna 4.000 muziekobjecten. De hele collectie kan je nu online raadplegen.